Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ovanlig opera där datorn skapar musiken

Publicerat fredag 5 november 2004 kl 10.29

”La Quintrala” heter en ovanlig operaföreställning som just nu turnerar i Sverige. Det är en interaktiv opera om en seriemörderska, där tre olika operahus samarbetar - Oper an der Leine i Hannover, Den Anden Opera i Köpenhamn och Piteå Kammaropera. Tre nationer, tre språk och tre kulturer utgör alltså basen för denna musikaliska anrättning. Musik: Lars Graugaard från Danmark, libretto Greta Sundberg från Sverige och för regin svarar tyske regissören Claus Martin.

- Det här är det svåraste jag någonsin gjort och jag har sjungit ganska mycket modern musik, därför att det som ska vara en frihet i det är också så väldigt annorlunda, säger operasångaren Andreas Landin, en av de medverkande i den interaktiva operan La Quintrala.

”La Quintrala” är en historia om skräck, våld och brott men också om oskuld, förlust och kärlek. En svart saga utan lyckligt slut. Det är mycket som är ovanligt med den här föreställningen, där musiken är allt igenom datorkomponerad . Här finns ingen orkester och ingen dirigent, inte heller något partitur i vanlig mening. De fem operasångarna från Tyskland, Danmark och Sverige kommunicerar via små, tighta mikrofoner med en dator.

Datorn, som redan har musik i sig i form av vissa fasta element, behandlar sen sångarnas röster och gör ett ackompanjemang av dem. Det här gör att musiken blir olika vid varje föreställning, eftersom datorn läser av så otroligt små detaljer i rösten att det aldrig kan bli exakt likadant.

- Det är verkligen en stor musikalisk utmaning, intygar operasångaren Andreas Landin.

- I vanlig opera eller musikdramatik är man bunden av en puls som slår hela tiden - antingen lyssnar man till den eller ser man en dirigent som visar en. Den här musiken är det inte så alls förutom på två ställen där det finns en puls. Annars är det så att vi säger våra repliker, och de är ju bundna, alltså det finns notvärden i dem så att säga, men det är inte så att det är ett speciellt tempo, utan vi får själva välja tempo i dem. Och när vi inte sjunger, när det är paus för oss kan vi vänta tre minuter eller tre sekunder, det spelar ingen roll för datorn väntar på oss hela tiden. Det gör att den här musiken fungerar precis som en dramatext att man kan säga en replik och sen kan man ta hur lång paus eller hur kort paus man vill. Och det är ju det som är meningen och tanken och det fantastiska, men det är också vansinnigt svårt när man aldrig har gjort det förut.

På videoduken i fonden, bakom den nästan helt tomma scenen, projiceras ibland rörliga bilder på de medverkande, ofta en sorts upprepade drömsekvenser med mycket blod. Ibland förmedlar också livekameran bakom scenen en ytterligare dimension.

I centrum står affärskvinnan och politikern Catalina, som även är seriemörderska, ett modernt monster som sprider ondskan vidare och gör andra likadana. I just den här blåtonade scenen piskas hon med långskaftade röda rosor, av tre personer i svarta kåpor och vita, venetianska masker,

- Det interaktiva - det är som att spela på ett instrument när det funkar som bäst. Som att blåsa såpbubblor. När man blåser lätt kommer bara några bubblor men blåser man hårt kommer massor med bubblor Och det är samma sak här - ackompanjemanget blir starkare och det kommer också fler toner kan det göra. Och ibland gör den jättekonstiga saker.

Vi diskuterar alltid i pausen. Vad gjorde den nu, varför gjorde den så?- det där var nytt, det har den aldrig gjort förut och så. Det kan man aldrig veta, säger Andreas Landin.

- Ljudteknikern säger att för det mesta beror det på att det är olika akustik, därför då kan datorn höra saker som inte kommer från vår röst men som kommer tillbaka från akustiken i rummet och då kan det påverka. Och nu när vi är ute på turné sker ju såna saker hela tiden.

På fredag den 5 november spelar man i Umeå, Sollefteå söndag den 7 november, Härnösand måndag 8 och slutligen Sundsvall onsdag den 10 november.

Kerstin Berggren

kerstin.berggren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".