Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Museal filmatisering av tråkig 50-tals pjäs

Publicerat fredag 13 april 2012 kl 07.46
Hedvig Weibull: "Inget annat än musealt"
(1:52 min)
Rachel Weisz spelar Hester i The Deep Blue Sea. Foto: Atlantic film

I dag är det biopremiär för The Deep Blue Sea, i regi av Terence Davies. Filmen är baserad på pjäsen med samma namn från 1952 och stjärnskådespelarna Rachel Weisz och Tom Hiddleson står i centrum för det kammarspel om olycklig kärlek som utspelar sig i efterkrigstidens London. Hedvig Weibull har sett den.

Dramatisk musik spelar...

Låter det lite överspänt? Det är det.

Så till den milda grad att jag blir generad visavi mitt film-sällskap.

Fast förresten, The deep blue sea är faktiskt inte en film, det är en filmad teaterföreställning, och pjäsen är både extremt konventionell och milt uttryckt medioker.

Dessutom verkar de gråtmilda skådespelarna Rachel Weisz och Tom Hiddleston vara matchade enbart baserat på utseende, i varje fall uppstår varken närhet eller spänning mellan dem, och skådespeleriet lyder skolboksexemplet 1a - komplett med darrande underläppar och osäkra ögonkast: en förlegad realism.

Ok, lite kort om handlingen: en lady lämnar sin högt uppsatte make för en passion med en ung stridspilot som nyss vunnit kriget åt britterna. Allt enligt den brittiska självbildens standardmyt.

Men det visar sig att den unge mannen förstås inte är lika offervillig på kärlekens området, som på krigets.

Gäsp.

Man kanske ska komma ihåg att Terence Rattigan skrev pjäsen sju år efter andra världskrigets slut, ett år innan Samuel Becketts I väntan på Godot skulle förändra teaterhistorien för gått och fyra år innan John Osbornes Se dig om i vrede ifrågasatte etablissemanget och särskilt Terence Rattigans dramatik.

År 1952 var kanske Londonpubliken fortfarande nöjd med självbespeglande och konventionella dramer.

Men ändå.

När historien filmas 60 år senare, blir resultatet inget annat än musealt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".