Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
recension | konst

De koloniala ränderna sitter i på Lunds konsthall

Publicerat torsdag 19 april 2012 kl 06.14
Annons för "imperieprodukter" i utställningen Social fabric på Lunds konsthall. Foto: SR

Med utgångspunkt i handeln med bomullsvaror mellan Indien och Storbritannien, från 1600-talet och framåt, vill utställningen Social fabric på Lunds konsthall spegla kolonialism, facklig och politisk aktivism. Kulturnytts recensent har svårt att bli riktigt engagerad.

I januari 1982 gick närmare en kvarts miljon textilarbetare i Bombay ut i strejk: en av de största, långvarigaste och minst lyckade i världshistorien. När den tog slut, sommaren året därpå, hade fabrikerna antingen bommat igen för gott eller flyttat från stan.

Bombays textilindustri var historia, och hundratusentals stod utan arbete.

Den här händelsen är ett av naven i Social fabric, en utställning som tar ett rejält famntag på den koloniala historien, sedd genom handeln med textiler mellan Indien och Storbritannien, från 1600-talet och framåt. Och efter att ha studerat mönsterprover, läst stenciler, tittat på filmer och lyssnat på inspelningar i några timmar framstår strejken 1982 som en ganska naturlig slutpunkt på en historisk process av ständiga kriser och konflikter.

Ett skolexempel på kapitalismens instabilitet, som den såg ut på den tiden då det fortfarande var produktion av varor som styrde ekonomin.

Allt det här är förstås rasande intressant, och kunde utgöra grundplåten till ett eget litet museum någonstans i världen. Fast nog är det lite typiskt att en sådan här kritisk studie av förhållandet mellan Indien och dess forna kolonialherre, ska vara producerad i London av en curator som heter Watson i efternamn.

Med något undantag tjänar allt material med indiskt ursprung i Social fabric som just historiska artfekter, medan det stora konstnärliga inslaget utgörs av en komplicerad installation som en tysk konstnär (Alice Creischer) gjort, med utgångspunkt i sitt möte med en tiggare någonstans i tredje världen. Kolonialismen sitter liksom i, den goda viljan till trots.

Kanske är det därför jag har så svårt att riktigt engagera mig i Social fabric?

Det ska finnas planer på att ta utställningen till Indien senare i år. Det kan bli intressant. Varför inte visa den i något av de luftkonditionerade köpcentrum som Bombays gamla textilfabriker huserar, idag?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".