Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kraftwerk på Moma

Stor konst stor musik

Publicerat fredag 20 april 2012 kl 09.23
Lyssna på Gunnar Bolins reportage
(2:48 min)
Kraftwek på Moma. Bilden är ett montage. Foto: Scanpix.

I New York avslutades i veckan den tyska gruppen Kraftwerks åtta dagar långa gästspel på Museum of modern art, där de spelat ett album per kväll inför liten publik. I gårkväll var en av dem Sveriges Radios kulturkorrespondent Gunnar Bolin. Kvällen album: Tour de France.

Fyra män i tajta sparkdräkter står allvarliga bakom varsin pulpet som de bekymrat gör något med, oklart vad för oss åskådare. Att det är musik, visst, men har de klaviatur eller bara rattar, reglar och  knappar?

Låtsas de bara mixtra med något medan den förinspelade musiken pumpar ut i lokalen? Strängt taget spelar det ingen roll. Denna konsert äger rum i en halvstor lokal som känns som en bekväm kubb där publiken kan röra sig i en inte alltför störande trängsel med sina 3-D glasögon på näsan. Och att vi är i ett museum förstärker förstås känslan av att detta är en musikperformance lika mycket som en konsert.

Kraftwerk med den ende orginalmedlemmen Ralf Hütter stånde som något av en orkesterledare längst till vänster har gjort 3-D filmer till samtliga låtar. Flmer som understryker känslan av paradox, den som säger: detta är ytterst modernt och nostalgiskt på samma gång.

Redan 1977, när jag först stötte på Karftwerk, kändes de både som avantgarde och bakåtsträvare. Trans Europe Express hette plattan och det var också ett tågsystem på nedåtgående som erbjöd enbart första klass mellan Europas metropoler. Kraftwerk besjöng detta Europa höljt bakom ett folkhemmets framstegssflor.

På MOMA tänker jag, när jag ser bilderna till den gamla hiten Autobahn, där bilder av bulliga Folkor och skarpa Mercor från sextioalet syns på filmduken, att detta robotliknande band som så gärna vill framstå som spelade de musik från ett laboratorium, också är ett obekymrat omodernt band som själva pekar på sin otvungna bristande trendkänsla...

Därför kommer de undan med att i låten Computerworld hylla datorer med bilder av PC:n från nittiotalet. De visar robotdrömmar som sprungna ur en sciencefictionfilm från sextiotalet och de har bearbetat en av sina första hittar Radioaktivität till att bli en sång mot kärnkraften.

Musiken och filmerna är blankpolerade och nästan naiva. Men samtidigt, paradoxen igen: grundligt genomtänkta till en sorts metakonst som säger så här låter våra tankar om den moderna musiken renskarapad till benstommen. Och där är melodierna som kraftwerk skapat, ofta enastående vackra, hela tiden fascinerande beskrivande vår egen bild av en modern värld som ännu inte riktigt infunnit sig.

När de lämnar scenen en efter en i den sena New Yorknatten och ridån går ned tänker jag: Det här är både stor konst och musik

I Mitt i musiken här i P1 kl 14.50 blir det mer Kraftwerk på Moma

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".