Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

”Paradisträdgården” ambitiös men doftlös

Publicerat onsdag 2 maj 2012 kl 07.46
Ulrika Knutsson om"Paradisträdgården" av Amy Waldman
(2:34 min)

Amy Waldman är född 1969, och var reporter för New York Times i åtta år, bland annat som utrikeskorrespondent i Asien. "Paradisträdgården" är hennes debutroman, om ett konstnärligt monument till minnet av offren för Nine-Eleven. Boken är översatt av Helena Hansson.

Offentlig konst väcker alltid starka känslor. På senare år har flera installationer inspirerat passioner, demoner och terrorister, men en aldrig så blygsam byst av Astrid Lindgren kan också väcka vulkaner. Offentliga minnesmärken ska vi inte tala om - nu har vi tre Raul Wallenberg-monument i Stocholm, men inget tycks gott nog.

Ett konstnärligt minnesmärke över offren för attacken mot World Trade Center i New York har alltså huvudrollen i Amy Waldmans roman. En jury ska välja bland anonyma tävlingsförslag, och när konstnären bakom förslaget "Trädgården" ska koras till vinnare, befinns han vara muslim. Kalabalik i leden, särskilt när media satt  tänderna i saken. De anhöriga är splittrade, den patriotiska opinionen upprörd: hur kan ni låta en muslimsk arkitekt uppföra ett verk för våra älskade döda, som mördades av muslimer?

Som reporter på New York Times bevakade Amy Waldman händelseutvecklingen efter 11 september. Romanens upprörda känslor hämtar näring i verklighetens förslag att bygga en moské i trakterna av ruinerna, och i många dokumenterade exempel på muslimhat och islamskräck i den amerikanska vardagen, under kriget mot terrorismen, och krigen i Irak och Afghanistan.

Paradisträdgården är en 400 sidor tjock kollektivroman, där vi möter den rika änkan Claire, arkitekten Mohammed "Mo" Kahn, en lindrigt religiös amerikan med indisk bakgrund, slagskämpen Sean som förlorade sin bror i katastrofen, och den papperslösa änkan Asma från Bangladesh. Och den helt amoraliska reportern Alyssa från tidningen New York Post. Hon som ljuger, förödmjukar sig och stjäl för ett pratminus, och mer än gärna piskar upp antimuslimska stämningar. Ett inspirerat nidporträtt. Reportern är den enda karikatyren bland idel försök till nyanserade personskildringar, men paradoxalt blir hon den mest levande. Det säger något om denna hyperambitiösa roman, som nog ändå ligger ganska nära den tragiska verkligheten. Själv politiskt korrekt kan jag känna respekt för Paradisträdgården, men tyvärr, ingen entusiasm. Konstruktionen doftar inte. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".