Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ulf Rahmbergs helvete på Borås konstmuseum

Publicerat onsdag 2 maj 2012 kl 09.46
Mats Arvidsson har varit i Borås och återsett sin ungdom
(3:14 min)
60-talsikonerna Ulf Rahmberg och Lena Svedberg ställs ut på Borås konstmuseum.

På Borås konstmuseum kan man just nu se två gamla 60-talsikoner bredvid varandra, Ulf Rahmberg och Lena Svedberg, två tredjedelar tiningen Puss redaktion. Det är en rejäl retrospektiv över Ulf Rahmbergs hela konstnärskap och ett betydliogt mindre smakprov på Lena Svedbergs.

För den som, liksom jag, rätt nyligen har haft anledning att syssla en del med gamle Hieronymus Bosch är det lätt känna sig hemmastadd hos Ulf Rahmberg. De delar samma övertygelse om att helvetet faktiskt finns, eller åtminstone att det är värt mödan uppfinna det och visa upp det. Sedan spelar det mindre roll att Ulf Rahmbergs helvete uppenbarligen är av denna världen medan Bosch placerar sitt någon annanstans, det är samma muntra uppfinningsrikedom i fråga om ständigt nya plågor, plågoandar och offer, samma glädje åt förvridenhetens minsta detaljer och samma övertygade sätt att vägra att se ondskan som något annat än just ondska.

Och så är det ju kukarna då. alla dessa penisar som tränger in i kladdiga sköten eller står helt för sig själva och kan användas till ungefär vad som helst, makt, förtryck, blind aningslös njutningslystnad, aldrig egentligen kopplade till någon människa. Mycket penisar blir det, och jag återser med stor glädje ett avsnitt från Puss om superhjälten Penis Privat, som räddar en sändning P-piller från påven och maffian och ser till att den kommer fram till det u-land den var avsedd för.

Ulf Rahmberg brukar ju kallas för en politisk konstnär, och det är klart att monstren har namn, det är kapitalisterna, imperialisterna och militaristerna som sliter sönder vår vackra värld och dess oskyldiga invånare, men man ser också här att det inte började där. Redan i de allra äldsta bilderna, från tidigt 60-tal, i en dystert köttig gråbrunröd färgskala finns människorna som äter varandra och sig själv, figurerna som trasas sönder och faller isär. Det politiska engagemanget kom senare och gav en riktning och ett fokus åt en grundläggande existentiell upplevelse. Det är så långt från plakatkonst man kan komma, även om flera av hans bilder har blivit ytterst spridda och uppskattade plakat. och bland det bästa han har gjort, fortfarande, som teckningen av Joakim von Anka, sittande på Argentinas general Videlas axlar, sittande på general Pinochets axlar, som sitter på en stridsvagn  som gör mos av president Allende. Enkelt, tydligt, förtvivlat och med en grafisk exakthet som slår en i magen varje gång man ser den hemma i köket.

Någon gång när man vandrar där i salarna i Borås kan det väl kännas litet entonigt, med samma högt uppskruvade tonläge i bild efter bild ständigt samma tilltal. Därför är det kul när det någon gång bryts, som i sviten med bilder av Adam Eva före syndafallet, när de nakna oskyldiga människobarnen med glad nyfikenhet tafsar på varandra, innan de smakar på äpplet och får veta att det är synd de håller på med. Ulf Rahmberg är unik i svensk konst, det är för en gångs skull alldeles sant.

I den lilla utställningen med Lena Svedberg en trappa upp, Ulf Rahmbergs samtida och kollega i Pussredaktionen, där råder ett annat temperament. Hennes livsångest och livsäckel behöver ingen politik att gömma sig bakom, hon behöver inga helveten att hota med, det är ändå kört. Världen är som den är, inte ens ond, bara ohjälpligt motbjudande och äcklig, en värld av uppsvullna kroppar, sladdrigt kött, dregel och slem, ett ställe man kan beklaga att man föddes till och gjorde bäst i att lämna. Vilket hon ju också gjorde, 26 år gammal.

Det är mycket obehagligt och mycket gripande, och det man kan se i Borås är att bilden av det aningslöst hippiekommunistiska Carnaby Street-60-talet kanske skulle må bra av en liten smula nyansering.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".