Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Manifestabiennalen i Genk

Manifesta ifrågasätter vad arbete är

Publicerat måndag 4 juni 2012 kl 07.46
Hedvig Weibull rapporterar från Manifestabiennalen i belgiska Genk
(2:47 min)
Stillbild ur Lina Selanders "Lenin's lamp glows in the peasant's hut".

I helgen öppnade den nionde upplagan av Manifestabiennalen, förlagd till en igenbommad gruva i södra Belgien. I centrum för utställningen står människans arbete och relationen till det material hon arbetar med. Det är något den svenska konstnären Lina Selander tar sig an i sitt verk ”Lenins lamp glows in the peasant’s hut”. I det har hon återvänt till det havererade kärnkraftverket Tjernobyl.

– Det jag har gjort är att jag har applicerat uran på fotopapper i solida ljustäta lådor mellan två till sex veckor. Och någonting som är osynligt blir då synligt i och med att det radioaktiva ämnet reagerar med silvret i fotopappret och för mig var det väldigt magiskt att kunna skapa ett fotografi helt utan ljus. En bild som inte var medierad eller dramatiserad, säger Lina Selande

Lina Selander visar en serie vitgrå bilder i en monter. Vi står utanför en videoinstallation där hon har återvänt till Tjernobyl men också kontrasterar de bilderna med klipp ur filmen ”Det elfte året” av Dziga Vertov. Bilderna och videoinstallationen pekar båda mot en tid och en plats där människans arbete bara är ett avtryck, som ett fossil i ett lager av världshistorien. Men Lina Selander tycker inte att det är en skrämmande tanke.

– För mig känns det inte det minsta skrämmande. Det är en bild helt enkelt, säger hon.

I takt med att Europa rör sig mot en kunskapsbaserad ekonomi och där allt fler gamla industrier bli kulturarv tror den brittiske konstnären Ben Cain att man måste ifrågasätta vad arbete egentligen är. Särskilt som skiftet innebär en ganska stor osäkerhet kring – vad som kommer efteråt och hur man egentligen kan värdera intellektuellt arbete som hans eget.

– Det uppstår ganska mycket oro för många när de tänker på det men också en viss nostalgi. Men samtidigt representerar den tanken en utopi om en värld som inte kräver arbete, sägger Ben Cain.

Ben Cains verk heter Work in the dark och består av en slags lister som hänger från taket – de ser ut som svävande marmorlister men visar sig vara målade trälister. De skapar en rörelse rummet som vid första anblicken kan vara lockande, men lika snabbt visar sig begränsa rörelsefriheten i rummet. Ben Cain berättar han velat få materialet att kännas förföriskt som om det liksom skapat sig själv, samtidigt som han liknar det vid en fälla. Och frågan är om utopin om en värld befriad från kroppsarbete också är en fälla.

– Det finns en idé om skicklighet och hantverk men också att det här har skapat sig själv och är självförsörjande, säger Ben Cain.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".