Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
ÅTTA UDDA FAVORITER 5/8

Bergmans politiska thriller - ett tidsdokument

Publicerat måndag 23 juli 2012 kl 07.46
Lars Lönroth om Sånt händer inte här
(2:49 min)
Ulf Palme och Signe Hasso i Sånt händer inte här från 1950. Foto: Louis Huch/Svensk Filmindustri

I femte delen av vår filmserie Åtta udda favoriter - där Lars Lönroth fritt har fått välja filmer att fördjupa sig i - handlar det om Sånt händer inte här av Ingmar Bergman.

-Ei taha, ei taha…

-Jag vill inte, jag vill inte skriker den estniska skådespelerskan Marje Parikas i rollen som baltisk flykting i Sverige, rädd för att sovjetiska agenter ska föra henne tillbaka till hemlandet.

I filmen figurerar upp mot ett tjugotal skådespelare som hösten 1944 hade lämnat Estonia-teatern i Tallinn och Endla-teatern i Pärnu bakom sig för att i skrangliga båtar fly undan kriget. Många av dem fick i Stockholm jobb som arkivarbetare vid Drottningholms teatermuseum.

Hanno Kompus, konsthistoriker och teaterregissör från Tallinn, spelar i Bergmans film den estniske präst som under bröllopsfestligheter i svensk exil försöker trösta sina landsmän.

-Allt haver sin tid och glädjen har sin och i natt är vi tillbaka i hemlandet, tillbaka i byarna som man  jagade oss ifrån.

Ingmar Bergman tog själv tidigt avstånd från denna politiska thriller där Ulf Palme gör en djävulsfigur som estnisk angivare, som innan han försöker hoppa av till väst gått både nazisternas och kommunisternas ärenden. Bergman skriver i sina memoarer om sitt chockartade möte med de exilbaltiska skådespelarna: -Jag insåg plötsligt vilken film vi borde ha gjort. Det fanns bland dessa landsflyktiga aktörer öden och erfarenheter som gjorde den lättsinnigt konstruerade intrigen i ”Sånt händer inte här” närmast obscen.

Ändå är den här filmen, av sina kritiker från vänster till höger stämplad som ”antisovjetisk propaganda”,  ett synnerligen intressant tidsdokument från sommaren 1950 där Gunnar Fischer med sitt nyansrika foto från Slussen, Södermalm, Kungsträdgården och Hammarbyhamnen ger en målerisk bild av ett Stockholm i ljus och skugga. Det kalla krigets skugga, där filmens sovjetiske agent, samtidigt som hans kamrater torterar den estniske angivaren, på ett ganska klarsynt sätt beskriver  svenskarnas totala omedvetenhet:

-Och får de en dag veta vad som försiggår omkring dem, ingen skada skedd. Med sin sunda skepsis kommer de bara att säga: sånt händer inte här.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".