Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Pride-festival för PR-makare

Publicerat tisdag 31 juli 2012 kl 07.46
Hör två Pride-aktuella författare som varit med sedan festivalen startade
(3:07 min)

I dag börjar Stockholm Pride, som enligt festivalens egna stadgar är en partipolitiskt och religiös obunden kulturfestival. I år har festivalen föregåtts av en rad utspel och infekterade debatter. Frågan nu är om opinionsbildare utanför HBT-området har kidnappat Pride för sina egna PR-syften?

– Vi var nere i källaren, allting var underground och vi skrek ifrån ett underläge. Och du ska veta, det fanns inte ett enda parti som hade lust att gå med. Idag slåss de ju. Till och med Kristdemokraterna hade ju ett tält förra året. Det är helt makalöst. Bara det säger ju vilken plattform det är för organisationer och kommersiella företag att synas, säger författaren Mian Lodalen.

Det som i begynnelsen hette homosexuella frigörelseveckan har gjort en fantastisk resa. Från 80-talet, då aids och död vilade över ett demonstrationståg, som till stor del var ett gatlopp förbi hatiska motdemonstranter - de mest högröstade från den kristna Maranata-rörelsen - till att heta Pride, och bli en folkfest och ett lukrativt torg för marknadsföring och opinionsbildning.

Det som varit utmärkande för årets Pride är det har föregåtts av en rad utspel som inte primärt varit kopplade till hbt-frågor.

Det är en tendens som inte enbart är en spegling av Prides utveckling, utan minst lika mycket av hur media fungerar idag. Det säger statsvetaren och medieforskaren Maria Wendt vid Stockholms universitet, som är aktuell med sin bok om PR-spelet kring Almedalen.

– Det har blivit extremt viktigt att formulera sitt budskap i termer av någonting som sker just nu: det här händer idag, det här sker precis just nu, säger maria Wendt. Och det kan man också se om man tittar på råd som PR-konsulter ger för att hjälpa olika aktörer att nå ut med sina budskap - råden går ofta ut på just det. Man måste haka på och formulera sig kring det som just nu finns på agendan.

Författaren och poeten Malin Backström har också varit med sedan starten på 80-talet. Hon tycker att det som en gång hette homosexuella frigörelseveckan har utvecklats alltför mycket i riktning mot medial cirkus.

– Det handlar ju om en mediekultur som vi har hamnat i, där politiken, där allting förvandlas till ytliga utspel. Och så har det kanske redan känts ibland att: "det här evenemanget riktar sig inte längre till mig".

Den här veckan kommer hon att prata om sitt skrivande och om sin senaste bok som heter Bara det här med dörrarna.

I tider av allt mer raffinerade PR-konsulter och spinndoktorer som gärna vill använda Pride för sina syften, känns Malin Backströms tema och budskap även som riktat till Pridefestivalens själ.

– Det handlar rätt mycket om en kamp för att vara människa och hur kan man möta andra människor utan att tappa bort sig själv, säger Malin Backström.

Mian Lodalen är aktuell på årets Pridefestival med ett samtal om försoning med Felicia Feldt vars bok Felicia försvann skapade mycket debatt tidigare i år.

Per Shapiro
per.shapiro@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".