Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
recension | teater

"Top Girls"-ensemblen absolut självlysande

Publicerat måndag 20 augusti 2012 kl 07.46
Länge är det väldigt njutbart och mycket roligt"
(2:00 min)
Sofi Helleday, Sara Jangfeldt, Louise Peterhoff och Katarina Ewerlöf i föreställningen Top Girls. Foto: Petra Hellberg.

Den brittiska dramatikern Caryl Churchill har jämförts med Harold Pinter men är varken speciellt känd eller spelad i Sverige. Churchill debuterade 1958 och väjer inte för att vara politiskt och feministiskt provocerande, som i pjäsen ”Top Girls” från 1982 som i helgen hade premiär på Stockholms stadsteater. Maria Edström var på plats.

 Det börjar med en sällsam middagsbjudning där gästerna är alltifrån Lady Nijo, japansk kurtisan från 1200-talet till Påven Johanna som alla trodde var en man tills hon födde ett barn på öppen gata, och Dulle Griet, kvinnan på Bruegels 1500-talsmålning, för nämna några. Och det är Katarina Ewerlöfs Marlene, blivande VD på ett rekryteringsföretag, som bjudit in dessa historiens och fantasiens middagsgäster.

Det är magnifik öppning och regissören Olof Hanson låter alla stå längs rampen och prata i munnen på varandra, låter alla historiens och konstens kvinnoröster stiga upp som en kakofoni i pjäsens nu, det tidiga 80-talet i ett England där järnladyn Thatcher tagit makten.

Egentligen är det redan här som man börjar ana att regissören Hanson och hans absolut helt självlysande ensemble av kvinnor är snäppet bättre än själva pjäsen men länge är det väldigt njutbart och mycket roligt.

Det drömlika från öppningsscenen bibehålls som ett slags svävande stämning, även när det mer börjar handla mer om Marlene, hennes syster och inte minst hennes systerdotter som Rakel Wärmländer gör väldigt säkert - en trubbig, grym ung flicka som håller på att längta ihjäl sig efter liv, kärlek, makt. Och det tidiga 80-talets arbets-och kvinnoliv är i scenen på Marlenes kontor surrealistiskt samtida. 

Men på slutet, även om Ewerlöf och inte minst Kajsa Ernsts syster Joyce bjuder på ett inlyssnat och exakt skådespeleri så börjar det att svaja.

I programbladet kan man läsa att ”det finns ingen Churchillsk stil” utan dramatikern experimenterar med olika former. ”Top Girls” flyr på brittisk manér till slut in i en trygg naturalistisk uppgörelsedialog. Är det här ett idé- eller ett relationsdrama? Frågan kvarstår även om regissör och ensemble har gjort sitt bästa att få ihop bitarna.  

I dagens OBS! i P1 13.45 handlar det om en annan av Caryl Churchills pjäser: ”Seven jewish children” som hon skrev apropå situationen i Gaza och som väckt hetsig debatt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".