Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nytändning för Strindbergsåret

Publicerat torsdag 23 augusti 2012 kl 08.54
Maria Edström om Ockulta dagboken
(1:36 min)

Just när ni trodde mardrömmen var över - Strindbergsåret fortsätter! Skämt åsido men nu så här i andra halvlek så längtar i alla fall Kulturnytts recensent Maria Edström efter nya vinklar på den gode August. Och på Strindbergs Intima Teater i Stockholm verkar man ha tänkt likadant. Där har regissören Ole Anders Tandberg i samarbete med Stockholms stadsteater dramatiserat "Ockulta dagboken" ett av Strindbergs mer privata och svårforcerade alster skriven mellan 1896 och 1908 och som aldrig var tänkt att publiceras. Maria Edström har sett Ockulta dagboken.

Inte mindre än fem stycken Strindberg möter vi på Intima Teaterns fina lilla scen och mitt bland dem, Harriet Bosse i Thérèse Svensson lite häpet innerliga gestalt, omgiven som hon är av alla dessa aspekter av Strindbergs person. Det är väldigt kul och lite corny. Man blir som bedövad av all denna längtan, kvinno-och sexualskräck och manlig självhävdelse kryddad med en rejäl portion paranoia.

Och alla skådespelarna från Samuel Frölers bittra och roliga gubbe, över Sven Ahlströms ständigt förvånat förorättade till Michael Jonssons passions-paranoiker plus Åke Lundqvist och Robert Panzenböck, blir tillsammans som en röstorkester av Strindbergs alla utfall och infall.

Bilden som tonar fram är inte direkt inställsam, regissören Ole Anders Tandberg har koncentrerat sig runt relationen med Harriet Bosse och om Strindberg till en början framstår som sin tids nättroll så blir det alltmer rörande med hans totala oförmåga att se verkligheten. Harriet söker honom ständigt i drömmarna, trots att hon gift om sig med en annan, som ett slags drömmens inverterade stalker.

Bosses roll är också den försonande berättaren och Thérèse Svensson förmår bära upp denna svåra roll, detta kvinnliga nav i denna de manliga känslornas centrifug.

”En liten hund skrek hela natten” för sådana stämningskapande meningar är man beredd att förlåta Strindberg mycket och här kan man undra om det inte egentligen var sig själv han menade.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".