Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Svensk musikbransch i medvind

Publicerat onsdag 30 januari 2013 kl 07.46
Veronica Maggios musik var med och bidrog till den svenska musikbranschens framgångar 2011. Foto: Johan Nilsson/Scanpix.

Det går bättre än någonsin för den svenska musiken. Det visar siffror från branschorganisationen Musiksverige som blir offentliga senare idag, och som Kulturnytt kan avslöja redan nu. Konserter ger fortfarande mest men den stora ökningen hittar man i den strömmade musiken, i form av musik på Spotify till exempel som ger stora intäkter.

Låten "Jag kommer" av och med Veronica Maggio, var den mest spelade på Spotify 2011. Den var alltså med och drog in pengar till den svenska musikbranschen.

För andra året i rad kommer nu siffror på hur mycket musikbranschen i Sverige omsätter. Rapporten Musikbranschen i siffror från organisationen Musiksverige har undersökt hur mycket musikbranschen i Sverige omsatte 2011. Rapporten visar att musikbranschen totalt omsatt 6,3 miljarder kronor.

Både intäkterna från försäljning av till exempel cd-skivor och vad den lagligt nedladdade musiken och strömmade musiken drog in i upphovsrättspengar ökade 2011.

Just musiken som vi lyssnar på via till exempel Spotify, den strömmade musiken har ökat stort enligt rapporten. Mellan 2010 och 2011 mer än fördubblades intäkterna från den strömmade musiken, 2011 drog den strömmade musiken in en halv miljard kronor.

Något som Elisabet Widlund, vd för Musiksverige förklarar så här:

– Det är svenskarnas internetvanor som är en stor förklaring till det och de streamade musiktjänsterna blir bättre och bättre och får ett större innehåll. Men vi ligger framför allt väldigt långt framme när det gäller internet och bärbart internet.

Det som drar in mest pengar är konserter och liveframträdanden, 55 procent av de totala intäkterna.

Men samtidigt är det flera festivaler som har ekonomiska problem, festivaler har gått i konkurs och svårt att få ekonomin att gå ihop.

– Att ekonomin är stark och tillväxten är stark är ju inte samma sak som att det kan vara lönsamt för en enskild aktör. Att hela branschen växer eller ett segment i branschen växer är inte samma sak som att varje artist eller låtskrivare tjänar mer, eller att en festival helt plötsligt börjar tjäna mer. Det här är ju en rapport över musikbranschens intäkter. Sedan måste man titta också på kostnader när man tittar på branschens utveckling. Då skulle man ju kunna titta på lönsamhet. Vissa festivaler kan ha problem med lönsamheten men branschen i stort går ju framåt.

Andrea Valderrama
andrea.valderrama@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".