Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Edgar Degas: "Degas metod" på Glyptoteket i Köpenhamn

Publicerat fredag 7 juni 2013 kl 07.46
David Richter rapporterar från utställningen "Degas metod"
(2:29 min)
Line Clausen Pedersen, curator för Degas metod. Foto: David Richter.

Edgar Degas var med från impressionismens början, men hade egentligen ett ganska komplext förhållande till rörelsen. Han skiljde sig från de andra impressionisterna på flera sätt - var traditionalist och förnyare på en och samma gång. Och det är detta som utställningen "Degas' metod" fokuserar på, på Glyptoteket i Köpenhamn:

När impressionisterna slog igenom, med sitt nya sätt att skildra verkligheten så som de menade att den såg ut,så var Edgar Degas med i rörelsen.

Men samtidigt inte.

Medan flera av de andra sökte sig ut i naturen och ville skildra landskapen, gjorde han tvärtom stannade i ateljen, målade människor - och tecknade mer än de andra.

Han var både impressionist och sin egen. Line Clausen Pedersen är curator.

– Han arrangerade den första impressionistutställningen och deltar i sju av åtta utställningar, men ingår inte i deras pakt så att säga, säger hon.

För Degas var arvet efter andra konstnärer som Rafael och Michelangelo, också viktigt.

Han var inte särskilt kommersiellt lagd, behövde inte, han kom från ett välbärgat hem. Två tredjedelar av det hans skapade behöll han själv.

Utställningen visar 160 verk, skulpturer, målningar, pasteller- oavsett metod var det samma ofta saker han skildrade. Mest är han såklart känd för sina balettmotiv.

Han var perfektionist - målningen Dansövningar i foajen, som finns med i utställningen, arbetade han på i nästan 30 år.

Infraröda bilder och röntgenfotografier av verket visar att han ofta ändrade sig, målade dit figurer som senare togs bort.

Och till skillnad från många andra konstnärer som testade många olika stilar, jobbade han större delen av karriären med en enda som han istället förfinade.

– Han perfektionerade sitt hantverk. Och därför behövde han inte byta stil. För det handlar om den perfekta återgivningen av något genom linjeföringen. Vare sig det gäller en häst eller kvinna eller balettdansös, säger Line Clausen Pedersen.

Utställningen pågår till första september.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".