Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Annonsintäkter i press bättre än väntat

Publicerat tisdag 4 juni 2013 kl 14.50

Dagspressens annonsintäkter är lika stora idag som 1975, då internet inte fanns. Det visar en analys av Stefan Melesko, docent i medieekonomi i Jönköping.

Resultaten går alltså på tvärs mot den gängse bilden, av att annonsörerna flyr dagstidningarna.

- Annonsintäkterna i fast penningvärde har i stort inte förändrats sedan 1975, även om de varit högre vissa år. Och de totala intäkterna har varit ungefär oförändrade de senaste 20 åren, säger Stefan Melesko till Dagens Media. Däremot har kostnaderna ökat mer än inflationen.

Slutsatsen är att det går inte så dåligt som branschen påstår. Hygglig lönsamhet hos många gör att det finns mer tid att ställa om till digitala lösningar än vad som ofta sägs, anser Melsko.

Åke Pettersson/Kulturnytt

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".