Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mozarts "Titus mildhet" på Drottningholm

Publicerat måndag 12 augusti 2013 kl 07.46
Per Feltzin recenserar "Titus mildhet"
(2:47 min)
Katija Dragojevic som Sextus. "Titus mildhet" på Drottningholms slottsteater. Foto: Mats Bäcker

På Drottningholms Slottsteater utanför Stockholm var det i går eftermiddag dags för sommarens stora satsning: Mozarts Titus mildhet.

Det är en av hans allra sista operor - skriven 1791 nästan parallellt med Trollflöjten, men till skillnad från den är Titus mildhet - La clemenza di Tito - en allvarlig opera, opera seria.

Jag fick se en oerhört tydlig föreställning. Även om man varken förstår den italienska man sjunger på eller kan läsa den svenska som finns på textmaskinen, så kan man inte gå miste om vad som händer på scenen.... det kan ju vara si och så med det annars.... men här är varje svek, varje upphöjelse, varje kärleksyttring, varken besvikelse där framför ögonen på oss.

Det beror på att regissören Sigrid T'Hooft är dansare i botten och expert på gestik och historisk uppförandepraxis. Ibland är det så tydligt att det nästan övergår i charaderlek, men strunt samma - hellre det än tvärtom.

Titus mildhet är ju inte lika känd som många av de andra Mozartoperorna och i korthet handlar det  om de stora tingen, ganska abstrakta saker alltså och därför är det extra viktigt att tydligheten på scenen finns. Titus ska alltså krönas till romersk kejsare men har - och skaffar sig på olika sätt - fiender bland vännerna. Men den milde Titus står för det moraliskt upphöjda ledarskapet där upplysning, sanning och förlåtelse är det viktigaste. Så till och med den nära vännen som förått Titus, Sextus, blir förlåten. rollen sjungs av svenska Katija Dragojevic som Sextus.

Musikaliskt är det väldigt bra, även om det inte är svindlande-i-trans-lyx bra... Men både orkestern och den internationella sångarensemblen med bland andra Richard Croft i huvudrollen berättar historien med en häftig återhållen koktryckaragressivitet, trots att det här är en av Mozart mest stillsamma operor. Men mildhet mår bra av underliggande stark puls och precis som med Cimarosa tidigare i år har dirigenten Mark Tatlow släppt loss mera vilket är bra.

(Recensionen är ursprungligen gjord i samtalsform och det här är en utskrift av det.)

Sveriges Radio P2 spelar in föreställningen och sänder den 14 september 2013 kl 19.00.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".