Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Benjamin Brittens "En midsommarnattsdröm" på Läckö slott

Publicerat måndag 15 juli 2013 kl 07.46
Brittens "En midsommarnattsdröm" på Läckö slott
(2:45 min)
1 av 2
Ur En Midsommarnattsdröm - Sofie Asplund som Titania med sitt hov av älvor. Foto: Martin Hellström
2 av 2
Jens Palmqvist, Oscar Quiding, Lars Martinsson, Fredrik Samuelsson, Håkan Starkenberg och Jens Malmkvist som teatersällskapet. Foto: Martin Hellström

Det är inte bara Wagner och Verdi som ”fyller år” i år. De här 200 års-jubilarerna har också sällskap av en av de få moderna tonsättare som lyckats göra avtryck på operascenerna runt om i världen: den 100 års-jubilerande brittiske tonsättaren Benjamin Britten. Hans opera En midsommarnattsdröm, efter Shakespeare, från 1960, hade i helgen premiär på Läckö slott.     

Alla får sin chans - den ratade, den löjliga, den ensamma - suputen och skrävlaren! Alla får sin chans till stor total och fantastisk kärlek och, faktiskt också, sin chans till att förändra sig, att få liv igen.

Så är En midsommarnattsdröm. Allt blir möjligt under en enda natt när den lekfulle Puck droppar den mystiska örten i ögonen - det blir en natt utan rädslor eller hänsyn...

Åsa Melldahls regi betonar verkligen det sensuella, det mystiska - allt bara händer och på Läckö slott är vi i en drömsk blandning av 1960-tal och 1590-tal.... Det finns en enkel scen men sedan mest kostym, mask och peruk av Marcus Olson och Angelica Ekeberg. De sju älvorna är skrikigt färggranna tillsammans med Oberon och Titania. De fyra atenarna i bröllopskläder ser ut som om de just rymt från vigselakten och på det hantverkarna i klassiskt blågrå arbetskläder. Enkelt men effektivt eftersom Melldahl är så noga med personregin.

Musikaliskt är Brittens opera en guldklimp, men en svårvägd sådan. Underbara klanger, dramatisk musik, modern men alls inte svårtillgänglig. Varje scen är som en miniopera men så delikata och så lättstörda. Många roller är verkligen viktiga men samtidigt små. Det betyder att sångarna på scenen, bland andra Sofie Asplund, Daniel Carlsson, Jens Malmkvist och Michael Jonsson, de totalt 20 med sina stora skillnader i både rutin och färdigheter ibland har det svårt - samtidigt som dirigenten Simon Phipps har en borggårdsakustik att brottas med. Tar han i för mycket dränker han sångarna - tar han i för lite blir han mesig.

En totalupplevelse av Britten kräver nog ett annat operahus. Men en totalupplevelse av slottsopera utomhus - ja, det är som att ha fått lite av den där mystiska örten droppad i ögonen.

Svensk översättning: Catarina Gnosspelius

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".