Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Högaktuellt queerperspektiv i opera från 1948

Publicerat tisdag 18 juni 2013 kl 13.00
Karsten Thurfjell följde repetitionerna inför premiären av "Brösten på Tiresias"
(2:09 min)
Natalie Hernborg i "Brösten på Tiresias". Foto: Jannis Andreas Tordheim

Det unga operasällskapet Kamraterna har i år valt den modernistiska klassikern ”Brösten på Tiresias” för sin årliga sommaruppsättning på Årsta Teater i södra Stockholm. Guillaume Apollinaires pjäs från 1916 brukar räknas som den första surrealistiska pjäsen, som med musik av Francis Poulenc blev opera 1948, med ett för dagen högaktuellt queerperspektiv.

Den könsöverskridande Therese som förvandlat sig till mannen Tiresias, dyker plötsligt upp i ny skepnad som spåkvinna för att reda upp den ganska tillkrånglade intrigen inför slutscenens pacifistiska budskap – gå hem och skaffa barn! - alltså en föregångare till ”Make love, not war.

Och det är verkligen en opera som kom till i skuggan av 1900-talets stora katastrofer. Guillaume Apollinaire skrev färdigt sin surrealistiska pjäs under det första världskrig han själv skadades i, och Francis Poulenc tonsatte den under det Andra Världskriget, vars grymheter endast kunde bemötas med ett absurt scenspråk. Men inte minst det könsöverskridande ämnet har nått en oanad aktualitet idag, menar regissören Dan Turdén

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".