Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lättsam livsstil eller kritiskt tänkande?

Publicerat tisdag 18 juni 2013 kl 16.29
Lättsam livsstil eller kritiskt tänkande?
(4:40 min)
Vad krävs av en litteraturtidskrift från Bonnier? Foto: Hasse Holmberg / SCANPIX

För ett par veckor sedan aviserade Jonas Bonnier sin avgång. Vid årsskiftet flyttar han till USA för att återuppta det egna skrivandet och för att fortsätta arbeta med tidskrifter i den amerikanska grenen av Bonniers. Titlar som Jonas Bonnier själv varit med om att köpa in för miljarder - en affär som hittills inneburit stora förlust. Tidskrifter är ett av de områden inom Bonnierkoncernen som förändrats mest inom under de senaste tio åren.

Runt millenieskiftet lades flera hyllade kulturtidskrifter med gamla anor ner: Pop, Bibel och flaggskeppet Bonniers Litterära Magasin. Kritiken var hård. Bonniers valde livsstil framför fördjupning, tyckte kritikerna. Och det är först på senare år som förlaget börjat fylla på med nya kultursatsningar som nystartade Granta.

Vad krävs då för att en litteraturtidskrift ska plats i den stora förlagsjättens katalog, idag? Carina Nunstedt är chefredaktör för Bonniermagasinet Books & Dreams.

-Books & Dreams är ett nytt populärt bokmagasin som kommer ut fyra gånger per år och det är också en serie med stora författarkvällar. Vi vänder oss till den breda bokläsaren som läser allt från deckare till härliga romaner till nya kokböcker eller böcker om psykologi och hälsa. Det är ett livsstilsmagasin om böcker där vi också låter författare vara med och skriva till exempel resereportage, säger hon.

Carina Nunstedt, som startade Books & Dreams i höstas, har en lång bakgrund som chefredaktör för olika Bonniertidskrifter. Det är till exempel hon som är hjärnan bakom tidingar som Mama och Passion for Business.

- För mig som chefredaktör, jag har ju startat flera tidningar innan så är det idag självklart att möta läsaren på flera arenor. Och där ibland också kunna få intäkter från sponsorer och annonsörer som inte bara köper en annonssida i tidningen utan som också kan synas på våra stora event och möta vår publik och ge olika mervärden som gör vår publik glad också. Så det är en win-win-situation.

Vilka förväntningar känner du från Bonniers sida på magasinet?

- Vi har ett uppdrag där det handlar om att skapa en populär arena för just författarmöten. Att i liveform få till spännande samtal kring nya böcker men där man också får möta författare in på livet. Och detsamma i magasinet. Där försöker vi också att komma författarna inpå livet. Vi får ofta komma hem till författarna och prata i flera timmar. Om deras skrivande men också om livet överhuvudtaget.

Aase Berg är litteraturkritiker och poet. Mellan 2002 och 2004 var hon en av två redaktörer för den sista varianten av Bonniers Litterära Magasin, BLM. Då ett av Bonniers flaggskepp, grundat 1932 men redan nedlagt en gång, 1999.

- Det finns så få områden i samhället just nu där det finns plats för kritiskt tänkande. Till och med journalistiken börjar ju närma sig nån slags copywrite-tänkande har jag en känsla av. Och därför har litteraturen fortfarande en viktig funktion. Samhällsintelligensen finns fortfarande där. Självförtroendet finns där. Men om man då blir lite lat och börjar förvandla det här till nån sorts livsstilsprojekt som man använder som fasad. Som en IKEA-reklam: man sätter upp lite böcker i en bokhylla, kanske till och med i färgordning. Inget fel med det, det kan man väl också ägna sig åt men inte som grundläggande funktion för litteraturen. Litteraturen ska ifrågasätta saker och ting som pågår i samhället just nu, säger Aase Berg.

Vilken förklaring fick ni till att BLM las ner?

- Ja, det var ekonomin. Det var inte så att vi hade bränt jättemycket stålar på lyxresor nånstans utan vi hade bara följt dom direktiv vi hade från början. Men ja, dom gällde inte längre då.

Tror du att det går att starta och driva en litteraturtidskrift som.. samtidigt är en lyckad kommersiell produkt?

- Ja, det tror jag. Det är jag ganska säker på. Men jag tror att till exempel att BLM kunde ha blivit det. Om vi hade fått tid på oss. Jag tror att en sån tidskrift behöver mycket tid.

Carina Nunstedt:

- Ja, det går. Men du måste jobba extremt hårt för att hitta läsaren där hon eller han finns och fånga henne,. Det räcker inte bara idag att göra en pappersprodukt. Det gör det inte. Du måste jobba med att nå läsaren och möta läsaren och ge läsaren en helhetsupplevelse.

- Det jag märker det är att det är så efterlängtat, det är att prata om böcker och möta författare på ett lite mer avslappnat sätt. Ofta blir det för en redan invigd klick som på nåt vis har satt agendan för ett litterärt samtal som ska vara på en viss nivå. Och vem bestämmer vad som är kultur? För mig är populärkultur kultur.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".