Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Erik Fichtelius är propositionens stora vinnaren

Publicerat onsdag 19 juni 2013 kl 12.52
Mediekommentator Åke Pettersson om public service-propositionen
(2:13 min)
Eva Hamilton ville slås ihop med Erik Fichtelius UR. Foto: Mattias Ahlm/SR

Kulturministerns public service-proposition tar upp hur framtidens public service radio och tv ska se ut. Och i den finns en del frågor som kan bli svåra att lösa, enligt vår mediekommentator Åke Pettersson.

Den store vinnaren är utan tvivel Utbildningsradions vd Erik Fichtelius. Hans bolag får 50 miljoner kronor extra om året att satsa på att bland annat att få våra unga att läsa mer. Läsningen inte minst bland unga killar minskar kraftigt och regeringens sätt att lösa det problemet är uppenbarligen: mer pengar till UR.

Det är annars uppgifter som Sveriges Televisions vd Eva Hamilton gärna velat ta hand om - Hamilton har länge velat slå samman SVT och UR och arbeta mer ihop med skolorna. Så blir det inte alls, tvärtom UR ska göra fler utbildningprogram till Kunskapskanalen och nätet.

Annars får dom tre public service-bolagen SR, SVT och UR ungefär det förväntade - ingen höjd radio och tv-avgift, men avgiften behålls. Bolagen får en uppräkning med två procent dom närmaste sex åren, vilket betyder att dom måste banta sina kostymer en del. Men kulturministern vill även i framtiden ha ett starkt public service.

När nu regeringen säger OK till att också radion precis som teven ska digitaliseras, kan vi förvänta en ny DAB-debatt - det vill säga vilken teknik som digital, marksänd radio ska få. Det kan bli en svår uppgift för den framtida branschsamordnare som ska lösa den frågan, även om han får många år på sig. 2022 ska den marknadsdrivna övergången vara klar. Frågan är hur den upphandlingen ska organiseras? Och det gäller då att det finns fler intressanta radioprogram, att locka över lyssnarna med.

Och en annan sak som har med marknad att göra - är hur public service-radion och teven påverkar läget för dom kommersiella, dom privata medierna. Det ska nu utredas av Myndigheten för radio och tv. Också det en delikat uppgift - ska myndigheten utgå från vad dom privata företagen tycker är störande konkurrens? I så fall lär exemplena bli många, inte minst när det handlar om webbsatsningar. Rimligare borde vara att utgå från vad tittarna och lyssnarna tycker och tänker - publikens behov och samhällsnyttan. Men hur vägs sådant in i en myndighetsutredning?

Åke Pettersson
ake.pettersson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".