Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"The legacy of Hilma af Klint" - Moderna Museet

Publicerat onsdag 24 juli 2013 kl 18.07
Arvet efter Hilma af Klint i ny bok
(2:44 min)
Uppslag ur The Legacy of Hilma af Klint: Nine Contemporary Responses, 2013. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Hilma af Klint är en av de mest egensinniga och inflytelserika svenska konstnärerna - och det är också ett av hennes verk som utgör det officiella svenska bidraget till årets konstbiennal i Venedig. Det kommer i inbunden form, och är en reproduktion av Hilma af Klints anteckningsbok "Blumen, moose und flechten" - blommor mossor och lavar. Dessutom ingår nio texter av samtida konstnärer som förhåller sig Hilma af Klint. Moderna Museet har låtit göra boken och Hedvig Weibull har läst den.

Först ser det ut som flaggor - signalflaggor man hissar på vattnet kanske eller tibetanska vimplar - Hilma af Klints variationer av färger och former.

Det är cirklar och kvadrater med fält, streck och punkter och så - intill - de tyska beskrivningarna i anteckningsboken.

Det här är alltså Hilma af Klints sätt att översätta blommor, mossor och lavar till ett bildspråk av symboler med riktningar och rymd.

(Det är som att hon säger : du kanske tror att det är ett krusbär - men vad är ett krusbär? Är det något varmt eller kallt? Något pålitligt eller flyktigt? För Hilma af Klint är krusbäret en ljust brun kvadrat med en mörkare brun cirkel i. Helt klart varmt och härdigt.)

Hon ger den levande världen nya betydelser.

Hon hittar - eller hittar på - ett system bortom det synliga - skapar en ordning av kontraster, ställer mörker mot ljus, något bräckligt bredvid något tung, det fasta vid det flytande.

Varför? Kan man fråga sig.

Varför inte nöja sig med att avbilda det man ser?

Det finns många bra svar på en sådan fråga - men jag tänkte föreslå ett särskilt:

I dag är Hilma af Klints verk radikala - alldeles oavsett vilken kronologisk ordning i konsthistorien hon intar.

För att hennes verk påminner om att HUR det ser ut i omvärlden, vilka former och färger som omger oss - påverkar mottagaren, genom upplevelser, hela tiden, och får betydelser också inom mottagaren.

Ska man ta den idén på allvar - också i ett samhälle som inte i första hand är organiserat efter hur människorna förnimmer det - motorvägen, stormarknaden, förskolan med den asfalterade gården - ja, då är idén så radikal att den fortfarande verkar poetisk.

För Hilma af Klint är det en fråga om att förmedla en inre sanning.

Och när man då hittar en kvadrat med fyra hörn där den nedre mörkblå högerkanten har en liten gulblå yin&yang-symbol i mitten - och så en vit övre vänsterkant med en alldeles tunn aning av en ljusskär cirkel i - då finns där längtan och rymd, koncentration och ensamhet.

När bilden sedan heter Schweden - ja då är det svårt att inte tycka att Hilma af Klints symbolvärld är anledning nog att byta flagga.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".