Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Radions framtid beror på hur den smälter in"

Publicerat torsdag 20 juni 2013 kl 13.03
"Det gäller att förstå den publik man har"
(2:25 min)

Den kommersiella privatradion välkomnar att regeringen nu satt ett år då FM-bandet ska släckas och svensk radio börja att sändas digitalt. Det ska ske år 2022, men vilken typ av radio kommer då att vara framgångsrik? Ja, det avgörande är hur respektive kanal smälter in i våra vardagsliv, säger den danska medieforskaren Bent Steeg Larsen.

- De som får succé med den kommersiella radion är de som hittar ett format som kan integrera sig och understödja vardagen och inte utmana den för mycket, säger Bent Steeg Larsen.

Trots att fler än 70 procent av oss i befolkningen uppger att vi lyssnar på radio varje dag är radiomediet ett så kallat sekundärmedium. Det betyder att radio står på i bakgrunden medan vi gör andra saker, som att arbeta, städa och att äta.

- Särskilt på morgonen och när man åker bil till exempel. Så radion får inte ta för mycket uppmärksamhet, för man har annat att göra också, men den radio som gör succé är de som på något sätt integrerar sig i den här situationen. Som på något sätt spelar med eller understödjer eller stabiliserar de aktiviteter man gör, säger Steeg Larsen.

Det är ur den aspekten som en nischade kanaler kan vara framgångsrika, fortsätter han.

Det är också i de banorna som branschen tänker idag, men framgång kräver också en möjlighet att nå många lyssnare. Imorse berättade vi till exempel hur radionätverket MTG Radio har startat landets enda kommersiella pratradiokanal. Den heter Radio 1 och sänds lokalt i Stockholmsområdet, och den har startats för att kunna rullas nationellt när svensk radio får ett digitalt marknät att sända i över hela landet.

Christer Modig är chef för MTG Radio, och han säger så här:

- Det vi får med digitalradion, det är ju nationella tillstånd och med nationella tillstånd får man ett mycket bredare och större lyssnarunderlag, och då kan man bygga upp fler kanaler som är mer nischade, säger Modig och fortsätter:

- Jag tror absolut att det kommer att det kommer att finnas utrymme för fler nischade radioformat än bara de här stora breda musikkanalerna. Vi kommer säkert att få se sportradiokanaler, fler pratradiokanaler och det kan komma fler nischade musikkanaler än tidigare.

Det innebär förstås samtidigt att lyssnarna får mer att välja mellan, och då gäller det att förstå vanorna hos den publik man har, säger Bent Steeg Larsen:

- Om man vill ha många lyssnare och en stabil publik så får man hitta ett sätt att förstå sina lyssnares vanor på.

Berit Nygren
berit.nygren@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".