Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SVT fälls för Klüft-dokumentär

Publicerat måndag 24 juni 2013 kl 13.43

SVT fälls dubbelt av Granskningsnämnden för att ha tagit ställning mot monarkin i ett nyhetsinslag och för att ha visat ett varumärke för tydligt i en dokumentär.

Det senare fallet handlar om Carolina Klüft-dokumentären "Tjejen som inte kunde förlora". I programmet ska SVT ha gynnat en tillverkare av träningsprodukter genom att ha visat företagets logotyp på flera klädesplagg. Granskningsnämnden ansöker hos förvaltningsrätten om att SVT ska betala 50 000 kronor i särskild avgift för överträdelsen.

Ett inslag om monarkin i programmet "Dagens motion" fälls eftersom nämnden anser att SVT brutit mot kravet på opartiskhet. I inslaget lästes en riksdagsmotion av en socialdemokratisk ledamot om att avskaffa monarkin upp.
"Inslaget saknade en påannonsering eller förklarande text som angav vem som var avsändare. Nämnden ansåg att inslaget framstod som ett ställningstagande", skriver Granskningsnämnden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".