Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bråvalla vändning för festivaljätte

Publicerat tisdag 25 juni 2013 kl 11.11
Rammstein är ett av Bråvallafestivalens dragplåster. Foto: STR/AP

Festivaljätten FKP Scorpio kanske snart kan lägga Hultsfredsfiaskot bakom sig. Nya Bråvallafestivalen är redan på väg mot vinst med hittills 46 000 sålda biljetter.
- Vi gör bra med pengar på den här, säger Folkert Koopmans på FKP Scorpio.

Det har varit tre tunga år för den tyska festivalarrangören FKP Scorpios satsning i Sverige. Hultsfredsfestivalen har gett bolaget förluster på runt 25 miljoner kronor enligt arrangören Folkert Koopmans.

Det röda förlustsiffrorna i den svenska festivalverksamheten kan dock snart vara svarta. Bolagets nya satsning Bråvallafestivalen anordnas nu till helgen strax utanför Norrköping med dragplåster som tyska industrimetalbandet Rammstein, punkbandet Green Day och det svenska houseundret Avicii.
Festivalen är redan första året på väg att bli en framgång. Hittills har runt 46 000 biljetter sålts och man räknar med att sälja slut på resterande 4 000 biljetter de kommande dagarna. Arrangören kalkylerar med vinst, hur mycket vill man inte avslöja.

- Jag kommer inte att ge dig några siffror men vi gör bra med pengar på den här och det kommer att hjälpa till att täcka våra förluster för Hultsfred hoppas jag, säger Folkert Koopmans.

Festivaldöd

Under våren har festivaldöden härjat hårdare än kanske någonsin tidigare med konkurs för Sveriges största festival, Peace & Love i Borlänge, och en inställd Siestafestival i Hässleholm. En del kritiker har spått de breda festivalernas snara död, medan nischade festivaler som Sweden Rock och Summerburst överlever.

Men de idéerna ger Koopmans inte mycket för.

- Jag tycker att det här visar att det fungerar. Men du måste arbeta stenhårt med artistuppställningen. Jag försöker också ge folk en hel festivalupplevelse med alltifrån lyxcamping och grön camping till cirkus och tivoli. Allt detta är en del i konceptet för att nå en bred publik.

Inget krisstöd

Från Norrköpings kommun har man från första början gillat satsningen och ser den som ett led i att marknadsföra staden. Under en treårsperiod lägger man in drygt 1,3 miljoner kronor per år. Men mer än så blir det inte - inte ens om det krisar.

- Nej, direkt när vi hörde talas om intresset började jag forska lite om erfarenheterna från andra städer. Och en slutsats som jag och många med mig drog omedelbart var att vi ska hålla isär våra roller, just för att förhindra det som hänt på en del andra ställen. Det är inte bra för kommunen men heller inte bra för den här typen av festivaler. Det är viktigt att de kan överleva på egna meriter, säger Lars Stjernkvist (S), kommunalråd i Norrköping.

Transportstrejk

En del orosmoment finns dock. Den pågående transportstrejken, där spårvagnstrafiken i Norrköping är drabbad, är kanske det största hotet. Håller det i sig till slutet av veckan riskerar festivalbesökarna att påverkas. Men Koopmans tar de dåliga nyheterna med jämnmod.

- Det är normaltillståndet som vi har att hantera på varje festival. På Hurricanefestivalen i förra veckan hade vi mycket regn de två första dagarna. Det kom runt 100 millimeter Men vi tog hand om det.

Henrik Larsson/TT Spektra

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".