Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny strategi för ökad musikexport

Publicerat onsdag 26 juni 2013 kl 14.07

Brasilien och Indien kan bli de nya marknaderna för svensk musik, ambassaderna kan bidra mer till spridandet av svensk musik, och svenska musiker borde höras mer i film, reklam och dataspel. Det är receptet för att öka den svenska musikexporten, enligt Export Music Sweden och Musiksverige.

Den svenska musikexporten ökar, och uppgick under 2011 till 1 miljard kronor, enligt Tillväxtverket. Men i en undersökning från exportorganisationen Export Music Sweden och intresseorganisationen Musiksverige finns fortfarande punkter som bör effektiviseras för att svensk musik ska nå fler och bredare marknader.

Idag prioriterar de flesta företag i musikbranschen samma marknader för sin export, och det handlar främst om Tyskland, USA och Storbritannien. Men enligt undersökningen kan framtidens marknader finnas betydligt längre bort, nämligen i Brasilien och Indien.

Men för att nå dit krävs att staten skapar en gemensam långsiktig strategi för musikexporten, att ambassaderna satsar mer pengar på spridningen av svensk musik och att arbetet för upphovsrätten stärks, enligt Export Music Sweden och Musiksverige.

Dessutom visar undersökningen att musikbranschen skulle vilja arbeta mer mot utländsk media och bredda sina målgrupper. Förutom att sprida sin musik till traditionella musikjournalister vill man i högre grad få med svensk musik i film, reklam och dataspel.

Kulturnytt
kulturnytt@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".