Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lifestyle-bonanza på Liljevalchs Konsthall

Publicerat måndag 1 juli 2013 kl 07.30
Karsten Thurfjell recenserar "Home Sweet Home"
(2:53 min)
Kulturnytts Karsten Thurfjell har varit på en intensiv crash course i inredning på Liljevalchs Konsthall. Foto: Jakob Dahlström

Det är mycket lifestyle på huvudstadens muséer i sommar. Moderna Museet har Pop Art Design och modeskaparen Jean Paul Gaultier ställs ut på Arkitektur- och designcentrum, Nationalmuseum visar Carl Larsson på Konstakademien, men allra tätast är nog lifestyle-koncentrationen på Liljevalchs konsthall, där form- och konsttrion Annica Kvint, Cilla Ramnek och Karin Södergren skapat inredningsutställningen ”Home Sweet Home”. Karsten Thurfjell gick dit.

Och drabbades av panik.
Hjälp, jag är fel snubbe för det här uppdraget! Jag saknar den rätta blicken, för jag kan inte se det jag ska se!
Jaha, det var ju tråkigt. Vad kan nu det bero på? Är jag formanalfabet?

Låt oss försöka ta det från början. Utställningen ”Home Sweet Home” kan ses som en återblick på dom… ja 120(?) senaste årens inredningskonst, från William Morris och Arts & Crafts-rörelsen i slutet av 1800-talet fram till våra dagar, alltså i princip modernismen och dess olika utlöpare. Denna historia är uppdelad på tolv avdelningar, där besläktade aktörer samsas i Liljevalchs olika salar, exempelvis svenska slöjdföreningens Elsa Gullberg med Wiener Werkstättes Josef Hoffman, Bauhauslärarna Walter Gropius och Marcel Breuer, Svensk Tenns Josef Frank och Estrid Ericson, Lena Larsson, Futurum & Astrid Sampe, amerikanska paret Charles och Ray Eames, och ibland omaka par som Carl Malmsten med Alvar & Aina Aalto eller Bruno Mathsson med franska Charlotte Perriand. För att namndroppa några. För många namn blir det.

Men grejen är att den kärna av designikonografiska originalprylar som fyller rummen ingalunda tronar i ensamt majestät, utan har kombinerats - i hejdlös kreativitet - med lika fritt som associativt valda föremål ur, som det verkar, utställningsmakarnas egna rekvisitaförråd med allt från loppisfynd till samtidskonst: upphängda, uppställda och ditlagda som förslag på tänkbara kombinationer – allt för att se dessa möbler, tyger, mattor och prylar i nya ljus.

Och grundtanken är ju sympatisk: både utställningen och katalogens rappa texter kan ses som en flammande appell mot bostadsannonsernas evinnerliga karusell av lattefunkis: dom ljusa rymder och vita soffor som fastslagits av mäklarnas stylister, bostadsbubblans vallhundar.

Nej, på Liljevalchs är budskapet: gå inte och riv ut köket en gång till, och skaffa inte så förbannat många nya dyra designprylar, eller för all del vintage – satsa på det du redan har och gillar! …och kanske liiite loppisfynd, utvalda med säker blick för dessas potential att skapa den hållbara, charmigt anarkistiska stilröra som uttrycker din sanna, individuella identitet!

Som om dom tre designkonstgracerna Kvint, Ramnek och Södergren ivrigt pratande ledde mig runt på en intensiv crash course i inredning, men med både grundkurs och överkurs samtidigt.

Jag kan inte avkoda det, varken veta vad jag ser eller visualisera potentialen i denna kombo av ordning och kaos. För mig påminner det mest om en visning på Auktionsverket, nästan lika trångt, men med den skillnaden att det som ska säljas fått ovanligt lekfull hjälp att konkurrera om uppmärksamheten.

Karsten Thurfjell
karsten.thurfjell@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".