Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik mot satsning på kulturella näringar

Publicerat onsdag 3 juli 2013 kl 08.54
"Satsningen har inte gynnat de enskilda kulturskaparna"
(1:20 min)

"Kulturella och kreativa näringar" står för så mycket som 16 procent av stockholmsregionens företagande. Detta enligt en ny rapport från Mälardalsrådet som presenterades i Almedalen igår. Men vad döljer sig bakom begreppet "kulturella och kreativa näringar" som lanserades av regeringen 2009 i en handlingsplan för att "utveckla entreprenör­skap och företagande" inom detta fält?

När man läser rapporten från Mälardalsrådet ser man att av de 180 miljarder kronor som omsattes av så kallade "kulturella och kreativa näringar" 2011 så står it- och dataspel för över 60 miljarder, design, reklam och arkitektur för nästan 50 miljarder, och mode för drygt 40 miljarder. Litteratur har bakats ihop med det lite diffusa begreppet media, och bildkonst finns inte ens med i statistiken. När det talas om "kulturella och kreativa näringar" i det offentliga samtalet bör man alltså inte okritiskt associera till det vi vanligen kallar kultur.

Klys (Konstnärliga och Litterära Yrkesutövares Samarbetsnämnd) har tidigare ställt sig frågande till Regeringens satsningar på kulturella och kreativa näringar. Ulrika Källèn är förbundsjurist på Klys.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".