Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Kära passagerare" av Pedro Almodóvar

Publicerat fredag 5 juli 2013 kl 07.00
Hannes Fossbo recenserar "Kära Passagerare" Almodóvar
(1:42 min)
"Kära passagerare" av Pedro Almodovar. Foto: SF

Den spanske filmskaparen Pedro Almodovar har ett trettiotal långfilmer på sitt cv, vill man nämna några mästerverk från de tre senaste decennierna kan man ta Kärlekens matadorer och Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott som han gjorde på 80-talet, Köttets lustar och Allt om min mamma på 90- talet och Tala med henne och Att återvända som kom i början av 2000-talet. Hans filmspråk är färgsprakande och handlar oftast om neurotioska kärleksrelationer, sex och droger. Hans nya film "Kära passagerare" har Almodovar själv beskrivit som en mycket lätt komedi. Hela filmen utspelar sig i luften.

Landningsstället är sönder på det stora och fullsatta planet på väg från Madrid till México City. Frågan är inte om utan var man ska kraschlanda. Ingen flygplats verkar ha möjlighet att ta emot dem, så vad gör kabinpersonalen? Jo, dom söver ner passagerarna i ekonomiklass och lugnar sig själva, förstaklasspassagerarna och de två piloterna med sprit, droger och gamla sexminnen.

Hysteriskt är bara förnamnet och dialogen är infernaliskt Almodóvarsk: Så här kan det låta: vad är det som händer, frågar passagerarna i Cockpit. Jag är bög, svarar den hårdsupande stewarten och fortsätter, förstepiloten är bisexuell och andrepiloten hetero... Men jag har prövat att suga av en kompis på fyllan, inflikar andrepiloten.

Pedro Almodóvars förra film, den spännande och rysliga "The Skin I live In" var hans mörkaste film hittills. Kära passagerare är dess motsats och beskrivs bäst som en korsning av en spansk sexkabaré och den amerikanska 80-talskomedin "Titta vi flyger". Om prompt vill ha en mer intellektuell tolkning kan man se det vilsna planet med galningar vid spakarna ,en sovande pöbel och en liten grupp välbeställda vakna som en metafor för var det krisande Spanien är på väg. Men man kan också se det som att Almodóvar, genom att helt befria alla i berättelsen från grundläggande kunskap i sociala konventioner levererar vanvettet i en övertygande form och lyckas med filmens enda mål: att underhålla.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".