Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Krångliga regler försvårar sponsring av kultur

Publicerat tisdag 9 juli 2013 kl 07.00
"Om det vore lättare att sponsra kulturen via företaget skulle vi göra det"
(2:37 min)
1 av 2
Sponsring av kultur är komplicerat. Foto: Jessica Gow/SCANPIX
2 av 2
Krister Olsson, vd Balticgruppen, som privat och som företagare står som sponsor för Umeå2014. Foto: Anders Wikström/SR

Inför kulturhuvudstadsåret har Umeå räknat med sponsorsinsatser motsvarande ca 50 miljoner kronor - lika mycket pengar som svenska företag sponsrar kulturlivet i hela landet med, per år. Men i maj sa Umeå upp avtalet med det bolag som skulle ragga sponsorer till kulturhuvudstadsåret, eftersom de inte lyckats få fram en enda krona.

Den största medfinansiären hittills är fastighetsbolaget Balticgruppen och dess huvudägare Krister Olsson och hans fru Karin. Men det är svårt att sponsra kultur som företagare i Sverige, menar Krister Olsson.

- Att det här skulle bli svårt förstod åtminstone jag redan i början när man gick ut och sa att man måste få ihop 50 miljoner, säger Krister Olsson

För att en sponsor ska få dra av sitt bidrag på skatten krävs en klar och tydlig motprestation från den som sponsras - annars räknas det som gåva, och beskattas fullt ut. Men att få ok från skatteverket vad gäller motprestation, att i detalj beskriva vad företaget får tillbaka för sponsringspengarna, är svårare om det gäller kultur säger Krister Olsson.

Företagspengar till sport och idrott är betydligt enklare med motprestation då företaget emblem kan fästas på matchtröja som visas i television och därmed enklare värderas, det är hans erfarenheter.

- Det är svårare att bedöma motprestationen på en kultursatsning och därför är den svårare att använda i företagets mening. Om det vore lättare att sponsra kulturen via företaget skulle vi göra det.

Så när Norrlandsoperans operauppsättning under Kulturhuvudstadsåret, Elektra, får 5 miljoner kronor av familjen Olsson privat så kostar det egentligen 10.

Krister Olsson och hans frun Karin har sponsrat utbildning och kultur i regionen med mycket stora summor privat de senaste åren, Umeå universitet har tillexempel fått 100 miljoner kronor att fritt använda under tio år.

Men satsningar riktade mot idrott däremot kommer oftare via hans företag.

Eftersom det finns svårigheter kring kultursponsring anlitades i Umeå för kulturhuvudstadsåret ett företag som jobbar med detta från september 2011.

Först att göra en förstudie och sedan att på provisionsbasis arbeta för att hitta sponsorer.

Men sju månader innan allt nu drar igång valde Umeå att bryta kontraktet eftersom inget avtal om medfinansiering hade gjorts.

Jan Björinge som är Vd för Umeå kommuns kulturhuvudstadsbolag anser att det borde fattas beslut som gör att kultursponsring görs enklare.

- Jag tycker att skattereglerna skulle vara mera främjande för investeringar och bidrag till kultur från näringslivets sida. Jag tror att det skulle vara väldigt bra för Sverige som helhet att näringslivet engagerar sig mer i kulturlivet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".