Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Det finns en väldigt sorglig rädsla för delar av kulturlivet"

Publicerat tisdag 9 juli 2013 kl 07.00
"Våra näringslivsföreträdare behöver bli bättre"
(2:25 min)
Kulturministern i Visby. Foto: HENRIK MONTGOMERY/SCANPIX

När företag väljer att sponsra i Sverige går bara procent till kultur, resten till sport och idrott. Men det beror inte på skattereglerna, menar kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.

- Det tycker jag själv är beklagligt att så få företag vill sponsra kulturen därför att det finns en föreställning att det i stort sett är omöjligt. Det är ingen skillnad egentligen i lagen på att sponsra kultur eller att sponsra idrott. Vad jag har upptäckt är att det finns en väldigt sorglig rädsla för delar av kulturlivet och att det är ett större hinder än lagstiftningen, säger Lena Adelsohn Liljeroth.  

Flera företagare som jag pratat med menar att det är svårare att fylla i Skatteverkets lista vad gäller motprestation när det gäller kultur.´Listan ska följa deklarationen för att en sponsring ska gå igenom skattemässigt för en företagare.

Men inom Sport och idrott är sedan länge sponsring ett väl genomarbetat område för att fånga upp stora pengar från stora företag men den mindre slanten från mindre företag.

Johan Björk företagare i Umeå i resebranchen som jobbar både nationellt och internationellt, framförallt med resor till sportevenemang. Visst händer det att han vill visa upp sitt eget företag genom att sponsra ett evenemang.

- Det kan mycket väl vara att jag skulle välja kultur men i så fall vill jag veta vad produkten är. Ingen företagare idag i Sverige satsar pengar på någonting han inte vet vad han får för. På Norrlandsoperan vet man vilka som spelar på scenen men inte så mycket mer medan idrottsrörelsen kommer med olika paket och erbjudanden. Där har kulturen mycket att lära, säger Johan Björk.

Johan Björk tanke är att Kultur behöver kommersialiseras på ett eller annat sätt. Ishockeyhallarna hos elitlagen i Sverige idag har alla vipläktare som företag betalar stora pengar för att synas i.

Någon sådan plats på Norrlandsoperan övre läktare kan han inte köpa in sig i, inte ens under Kulturhuvudstadsåret 2014.

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth säger att Skatteverkets arbete för att underlätta kultursponsring har gått framåt de senaste två åren.

- Jag tror inte att det bara handlar om reglerna. Det är ovana skulle jag säga. Kulturråden vi har, bland annat i London och Berlin, häpnar över hur lite svenska företagare kan om svensk kultur när de kommer ut för att göra affärer. Kommer du till Tyskland, England eller Frankrike så förväntas du veta en hel del om ditt eget lands kulturliv. Våra näringslivsföreträdare behöver bli bättre där.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".