Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ernesto Sábato: "Om hjältar och gravar"

Publicerat torsdag 18 juli 2013 kl 07.00
"borrar sig in i en förödande kärlekshistoria"
(3:01 min)
Ernesto Sabato, argentinsk författare. Här i sitt hem i Santos Lugares, Buenos Aires 1980. Foto: SCANPIX

Den argentinske författaren Ernesto Sábato dog häromåret 90 år gammal. Från början var han atomfysiker men förlorade efter andra världskriget tron på vetenskapen och ägnade sig åt litteraturen istället. Tre romaner skrev han. Men det är väl inte antalet det kommer an på. Katarina Wikars har läst Om hjältar och gravar som kommit ut igen i en klassikerserie.

I mitt liv har den legat till sig från mitten av åttiotalet, när jag var 23 och läste litteraturvetenskap på universitet och försökte fördjupa mig i latinamerikanska berättarstrukturer. Men en titel som Om hjältar och gravar, hallå.

Nu läser jag romanen två gånger inte för säkerhets skull utan för osäkerhets. Den här hade jag haft stor nytta av i ungdomen för den borrar sig in i en förödande kärlekshistoria mellan två artonåringar varav åtminstone den ena redan upplevt allt.

Alexandra är av en mycket gammal förödd rik släkt vars kvarvarande spillror sitter inlåsta i ett förfallet hus, galna tanter med avhuggna huvuden i skåpen, förfäder som bara ältar återtågen i de gamla krigen. Martin, som hatar sin mor och bara längtar till Patagoniens ödeland, stöter ihop med Alexandra i en park och blir fullständigt besatt. Sábato är helt fixerad vid besatthet, man skulle kunna säga att det är hans tema.

Den första besattheten i boken, Martins göds av bristen, frånvaron. Alexandra är alltid på väg nån annanstans. Martin konspirerar, väntar, bygger svartsjuketorn i huvet men hon kommer inte tillbaka för det. Historien filtreras genom den medelålders Bruno, interfolieras av skvaller om Borges, utläggningar om Argentinas anarkiströrelse runt 1930 och Buenos Aires topografi. Ja till och med upproren, inbördeskriget passerar liksom igenom romanen så där i förbifarten, för Martin är alldeles för fixerad av sitt letande efter Alexandra för att märka kaoset på gatorna.

Insprängd i romanen är också en hundra sidor lång avhandling författad av Fernando, Alexandras far, en paranoid man som anar en världskonspiration iscensatt av de blinda och som väver nät av misstänksamhet och som slutligen i en förryckt slutscen får sona för alla fågelögon han som barn stuckit ut. Fast egentligen handlar det ju inte om blinda, det kunde vara vad som helst, för Sábato är mer intresserad av mekanismerna, de inre avgrunderna, det korrupta samhällssystemet, hur Fernando slutligen blir ett med det han föraktar och räds.

I översättarens efterord kan man lära sig vad man missar om man inte kan spanska, kan Argentinas historia, att Om Hjältar och gravar egentligen handlar om fler saker än vad jag trodde. Vid nästa omläsning kan helt andra händelser uppenbara sig.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".