Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsthösten blickar bakåt

Publicerat onsdag 28 augusti 2013 kl 08.00
Mårten Arndtzén om konsthösten
(2:43 min)
1 av 3
Matts Leiderstam på Andréhn-Schiptjenko.
Bruno Liljefors, Skator i äppleträd, 1888. Göteborgs konstmuseum.
2 av 3
Bruno Liljefors, Skator i äppleträd, 1888. Göteborgs konstmuseum.
Ulf Lundin: 5–9 (Room #5), 2013
3 av 3
Ulf Lundin: 5–9 (Room #5), 2013

Nästa vecka drar konstsäsongen igång på allvar, med konstbiennalen i Göteborg och Bonniers konsthalls satsning på "minneskonst" i Stockholm bland annat. Men huvudstans kommersiella gallerier har redan öppnat sina första höstutställningar, och Kulturnytts Mårten Arndtzén har sett början på en tillbakablickande konsthöst.

På Andréhn-Schiptjenko, ett av de gallerier som stod för det nyaste i början av 90-talet, ser det ut lite som på museum nu. Gamla portätt av allvarsamma herrar och damer i hättor och peruker, visserligen hängda på ett sätt man inte brukar se på Nationalmuseum: på kant ut från väggen, så målningarnas baksida blottas.

Det är Matts Leiderstam som gjort ännu en av sina djupdykningar i konsthistorien, den här gången i jakt på de bortglömda: människor ingen längre vet vilka dom var, porträtterade av anonyma konstnärer. Dömda till ett evigt skuggliv i konstsamlingarnas Hades.

Genom sitt sätt att fotografera av, rama in och visa upp bilderna verkar Leiderstam vilja föra dem så nära oss som möjligt, här och nu. In i livet, igen. Men det är förstås hopplöst, och blir snarare en påminnelse om den glömska som är allas vår slutdestination. Memento mori.

Någon brist på tillbakablickar kommer konstpubliken inte att lida i höst, trots att Nationalmuseum är stängt för renovering. Tre av fyra utställningar på Göteborgs konstmuseum kretsar kring samlingarna - först ut en presentation av direktör Gustaf Werners samling, befolkad av nationalklenoder som Zorn, Kreuger och Larsson. Samma herrar som frotterar sig med varann på Konstakademien i Stockholm sedan i somras, i Carl Larsson vänner & ovänner.

På Moderna museet i Malmö är det ryskt 1900-talsavantgarde som gäller: Malevitj, Kandinsky och Rodtjenko hela hösten. Och i november visar konsthallen ett urval av Malmö stads konstsamlingar. Så vem var det som påstod att vår tid är självupptagen och historielös? Till och med den mest samtidsorienterade av alla konsthallar, Bonniers, väljer "minnet" som utgångspunkt för sin höstsatsning.

Men kanske är det en konstruerad motsättning, förflutet och samtid. Ulf Lundin har visserligen inte grävt i några konstsamlingar, som Matts Leiderstam, utan filmat av en anonym kontorsbyggnad och de små människovarelser som rör sig därinne, efter kontorstid, ett par veckor under den mörkaste årstiden. Resultatet, en film som visas över en hel vägg på galleri Magnus Karlsson, är en tyst mässa över våra flyktiga liv - bortslösade, som de i regel blir, på mer eller mindre meningslöst arbete, utfört i fula lokaler.

Även det ett sorts Hades. Eller som Robin Williams skulle säga: carpe diem.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".