Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

På Norrbottensteatern - Fallet Sally Beauchamp.

Publicerat måndag 21 februari 2005 kl 10.46

Är den galne frisk och omgivningen vansinnig? I lördags hade en intressant pjäs premiär på Norrbottensteatern i Luleå. Den heter Fallet Sally Beauchamp och handlar om det första dokumenterade fallet av personlighetsklyvning. Pjäsen är skriven av Carl Johan Vallgren som fick Augustpriset 2002 för sin roman Den vidunderliga kärlekens historia. Pelle Lindblom har sett föreställningen.

Fallet Sally Beauchamp har satts upp tidigare i en radioteaterversion, men uruppfödes i salong i helgen. Regi, då som nu, Anna Azcárate

Vi befinner oss i 1890-talets Philadelphia, USA. En tid då snörliven smiter åt hårt om midjan på kvinnan. En ung skör och vän Sally Beauchamp söker upp Dr Roger Morton för att få hjälp för nervösa besvär. Det är fjärilar i magen. Och hon har svårt att sova.

Dr Morton bestämmer sig för att prova hypnos för att få reda på vad som tynger den unga flickan. Men hypnotisk sömn för Sally B, innebär att han väcker Christine...

Det är något lockande med dårarnas historia. Fallet Sally Beauchamp är ju baserad på en verklig händelse, det första dokumenterade fallet av personlighetsklyvning. Och i pjäsen väcker fallet stor uppmärksamhet. Inte Sally, utan den andra personligheten, den vulgära Christine, gör uppror mot puritanismen. Och snart börjar mobben som samlats utanför sjukhuset kasta in stenar genom fönstret. Kyrkan kräver att få ta över fallet. Och dr Morton trängs allt mer in i ett hörn. Till slut kommer nyckelrepliken...

”Hela världen håller på att bli galen.”

Just det. Världen är galen. Inte patienten. Det är förstås ingen överraskande vändning. Det är tvärt om högst förutsägbart. Men jag gillar det i alla fall. Det är som om denna vansinnets historia - som dessa fall alltid avslöjar världen som galen. Och att historien också innehåller en olöst gåta om vår egen samtid, och därför tål att berättar om och om igen.

I Norrbottensteaterns uppsättning berättat utan stora gester, snarare återhållsamt och befriande prosaiskt. Inga lättköpta feministiska poänger. Inget utpekande av manssamhället som skyldigt. Snarare är det här en pjäs om en modig läkare som offrar sin familj, och närapå också offrar sin karriär för sin patient.

Lars Lindström gör en av sin bästa roller på länge som dr Morton. Och bra gjort också av Cecilia Milocco, som ju har tre roller att fylla hos den personlighetssplittrade Sally. Klart är också att regissören Anna Azcárate vet vilken historia det är hon vill berätta. Vitsord även till musikertrion som med sina toner bär fram känslan av ett inre kaos.

Pelle Lindblom

pelle.lindblom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".