Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Konst av Strindberg i London

Publicerat måndag 21 februari 2005 kl 11.32

I London har August Strindberg uppnått något ingen annan lyckats med förut: att samtidigt ha en pjäs på National Theatre och en konstutställning på Tate Modern, Som dramatiker är Strindberg förstås välkänd i London, men hans tavlor ser britterna nu för första gången. Recensionerna av Strindberg som bildkonstnär är högst blandade, men kombinationsprojektet har väckt intresse och förtjusning. Agneta Ramberg rapporterar.

När Newsnight Review på BBC, som bara har en halvtimme i veckan, lägger tid på Strindberg betyder det att han har kommit till stan med besked. Aldrig förr har man kunnat köpa en kombinationsbiljett till National Theatre och Tate Modern och Newsnight Reviews panel var förtjust över upplevelsen:

ILL 2 Rosie Boycott I thought it was great..fascinating to see someone who was so incredibly good at so many things......some of the paintings were terrific, they all had energy. some were quite ghastly I thought.

Rosie Boycott välkänd panelmedlem sammanfattade vad som har varit huvudbudskapet i många recensioner: fascinerande att få se nån som var så bra på så mycket, men Strindberg skrev ändå bättre än han målade. Han har kraft och energi i målandet, men en del är bra, en del hemskt.

Tidningarnas konstkritiker konstaterar att Strindbergs målningar speglar hans turbulenta själ och att han aldrig tycks se gryningar eller glittrande vågor i Stockholms skärgård. Flera uttrycker gillande över hans ungdomsverk, men är mindre förtjusta i den äldre Strindbergs mer tydliga mentala självporträtt: de ensamma fyrarna och ruskprickarna i stormigt vatten. Problemet är, skriver, en att Strindbergs ord alltid var starkare än hans bilder och det får tavlorna att se ut mest som illustrationer till det han skrev. Men det är hittills bara en recensent som har sågat Strindberg totalt som bildkonstnär: Strindberg, skrev han, var i tur och ordning en stor författare, en knäpp alkemist, en amatörmässig fotograf - och en usel målare.

Pjäsen som går samtidigt på National Theatre är Ett drömspel, men i en fri tolkning där drömmaren är en aktiemäklare i 1950-talets England. Den har fått genomgående bra recensioner och är utsåld. Och vilka blandade känslor det än finns om Strindbergs konst så är den här dubbla upplevelsen av honom en hit. Eller som poeten Ian McMillan sade på Newsnight Review: jag visste inte ett smack om Strindberg förut, jag är är omvänd, jag måste skaffa en en strindberg-t-shirt

Agneta Ramberg 

agneta.ramberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".