Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Eleverna tycker musiklektionerna är onödiga

Publicerat tisdag 10 december 2013 kl 07.46
"Jag tror inte alla förstår"
(2:16 min)
Musikundervisning. Foto: Leif R Jansson/TT

Trots att musik är en viktig del i ungas liv tycker många skolelever att musiklektionerna i skolan är onödiga. Politiskt värderas ämnen som svenska, matte och engelska högre än de estetiska ämnena. Dessutom är det just nu bara tolv personer som utbildar sig till musiklärare för grundskolan, något som kan sänka musiklektionernas status. 

-Jag tror inte alla riktigt förstår varför man har musik i skolan och det är väl därför kanske det har lite lägre status, för att det är svårt att definiera varför man ska ha musik här. 

Det säger alltså musikläraren Martin Forsstedt. Förutom elevernas inställning är problemet att det är få som läser till musiklärare på grundskolenivå. Just nu är det bara tolv stycken i hela landet och få nya söker. Orsaken till det kan vara  att musiklärare på gymnasiet kan undervisa i högstadiet, men inte tvärtom. Det kan leda till att förtroendet för ämnet försvinner, säger Hillevi Larsson, Socialdemokratisk riksdagsledamot. 

-I våras var det alltså fem personer i hela landet som sökte till musiklärarutbildning på grundskolenivå. Risken är ju att det ifrågasätts att utbildningen över huvud taget ska finnas för de lägre klasserna. Den här diskussionen om att estetiska ämnen inte är så viktiga, den riskerar ju att förstärkas.

Mikael Svensson är moderat riksdagsledamot och sitter i utbildnings- och kulturutskottet. Han säger att en del av utbildningarna nu görs om och hoppas att fler därför ska söka, men han säger att alliansens skolpolitik i viss mån gjort att de estetiska ämnena har hamnat i skymundan.

-Det regeringen gjorde när man sjösatte tio-elva nya reformer 2011, det är att man ville ha mer fokus på ämneskunskaper och tyvärr ledde det till kanske ett visst sidosättande av de estetiska och musikämnet. Men det är klart det är också viktigt med svenska och matte och engelska för vår konkurrenskraft i världen, säger han. 

Det finns forskning som visar att musiken kan hjälpa elever att bli bättre på till exempel matte eller att musik ökar aktiviteten mellan hjärnhalvorna, men alla som medverkar i skolministeriets program om musik i skolan verkan vara överens om att det inte borde spela någon roll, att musiklektionerna har ett egenvärde. 

-Lär de sig tre ackord så går de till sina kompisar som inte kan de där tre ackorden så blir de kungar, så är det deras självförtroende är "through the roof", säger Martin Forsstedt. 

Erik Schüldts reportage om musikundervisning sänds tisdag 10/12 i Skolministeriet i UR klockan 21.03 i P1

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".