Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Falska annonser oroar Konsumentverket

Publicerat onsdag 9 mars 2005 kl 07.46

Läser ni bioannonser? Tror ni på de där citaten som står där? ”Fanastisk” ”gripande spänningsdrama” eller ”årets bästa film” - kanske tar ni dem med en nypa salt. Men med hur stor nypa? Kulturnytt har granskat nöjesannonsmarknaden och vi har fått generaldirektören för Konsumentverket oroad av det vi hittat. Ett exempel är Sonetfilms annons för filmen ”Kocken” som Helena Von Zweighberk recenserade i SVT.

- Flera stycken har ringt och sagt; är den så bra? jag läste i tidningen... Då känns det konstigt för så har jag inte riktigt sagt.

I reklamannonsen för filmen Kocken som går på bio just nu finns ett citat; ”riktigt bra...oerhört intressant”. Det är hämtat Helena von Zweigbercks recension i SVT i februari.

- Det här ”riktigt bra” handlade om en gestalt i filmen, hur han uppträder i första delen av den. Och ”oerhört intressant” är också en del av filmen. Sammantaget ger det inte alls en rättvis bild av vad jag sa.

Sonetfilm har alltså tagit ut orden ”riktigt bra” och ”oerhört intressant” ur sitt sammanhang och fått det att framstå som ett omdöme om filmen som helhet när så inte var fallet. Sonetfilms VD heter Peter Possne:

- Har hon sagt ”riktigt bra” så är det väl inget konstigt att man plockar det, säger hon att det är en trea och säger riktigt bra, så är det korrekt så att säga. Jag vet inte vad som skulle vara vilseledande i så fall, säger Peter Possne.

- Kontrollerar du de citat som publiceras?

- Normalt kontrollerar jag alltid våra citat, men när de här citaten plockades ut var jag i Los Angeles på Oscargalan så att därför kan jag inte svara konkret på de frågor du ställer om just Kocken men grundprincipen är naturligtvis att det måste vara rätt.

Generaldirektören för Konsumentverket Karin Lindell har som uppgift att övervaka att marknadsföringslagen följs.

- Marknadsföring ska vara vederhäftig, sanningsenlig. De som annonserar i en bioannons måste ockås kunna styrka sina påståenden och därför menar jag att ett sådant här påstående kan man inte styrka om man går tillbaka och ser vad som är sagt, och därför så är annonsen vilseledande.

En genomgång av bioannonserna i en vanlig dagstidning visar att det är fler än Sonetfilm som missbrukar citat. Kulturnytts granskning visar att även andra nöjesannonser citerar felaktigt. Ett tydligt exempel är musikalen ”Sol vind och vatten” på Chinateatern i Stockholm. Av åtta citat i annonsen är fem klart vilseledande enligt Karin Lindell på Konsumentverket. Tydligaste exemplet tycker hon är citatet från Kulturnytts Per Feltzin som sa så här om föreställningen: ”Summa sumarum svänger det väldigt mellan högt och lågt på China”. Och citatet i annonsen blev: ”summa sumarum svänger det väldigt”.

- Hur tolkar man det?

- Vissa delar är bra, andra är mindre bra, det citatet ger inte den korrekta beskrivningen av vad som är sagt i Kulturnytt.

Ansvarig för föreställningen är Jan Alexandersson som är VD för Sol vind och vatten AB och han håller med om att citatet är felaktigt återgivet men förbehåller sig ändå rätten att saxa i recensioner som han säger.

- Det kommer ett stort stort antal recensioner och ur dem saxar man de bästa klippen som man tycker tillför i marknadsföringen, att ge en positiv bild som alla har läst i recensioner.

- Finns det några rutiner för att kontrollera att det som är citerat är korrekt?

- Man försöker hinna med att kontrollera att det stämmer men det kan säkert smita mellan nåt som inte är helt rätt.

Karin Lindell på Konsumentverket igen:

- Det är den som har annonserat som ska kunna styrka att det är sant det som står i annonsen. Och det ser jag ju på de här exemplen du har att det kan man inte och då är det vilseledande.

Karin Lindell överväger nu en utredning för att se vilka rättsliga åtgärder som behöver vidtas. En utredning skulle kunna slå fast vad som verkligen gäller vid citat i annonser och hur utbrett missbruket är. Men att ett flertal annonser i nöjesvärlden strider mot marknadsföringslagen är uppenbart, säger hon. Som det är nu tolkar alltså Konsumentverket och nöjesbranschen lagen helt olika.

- Om hon tycker att hela annonsen är vilseledande reklam så tycker jag inte att den är det, men det kan säkert finnas ett citat som kan ha blivit fel och då tar vi bort det, det ska vi se över direkt, säger VD Jan Alexandersson på Sol vind och vatten AB.

Magnus Arvidson

kulturnytt@sr.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".