Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stjärnorna i reklamen stod inte på scen

Publicerat torsdag 10 mars 2005 kl 07.50

Kan man verkligen lita på vad som står i annonsen? Ja, i gårdagens Kulturnytt hörde ni hur recensionscitat förvankas i reklamen för filmer och musikaler. Vilseledande, menar chefen för Konsumentverket. Och det finns fler exempel på hur markandsföringen tänjer på sanningen. Under 2002 och 2003 spelades musikalen Chess sammanlagt 325 gånger på Cirkus i Stockholm. Och föreställningen marknadsförde fyra stora artistnamn: ”Tommy Körberg, Helene Sjöholm, Josefin Nilsson och Anders Ekborg”. Men det förekom föreställningar när ingen av dessa fyra stog på scenen. En liknande upplevelse hade Eva Graveley i mars 2003: det var först inne i salongen hon fick veta att bara ett av dom fyra affischnamnen var med i föreställningen. Eva Graveley bad att få pengarna tillbaka.

- Jag tycker inte att man kan gå ut och göra reklam för en sån här föreställning med bilder på de artisterna och sedan inte ha dom med på scen.

Eva Graveley skickade brev till Briggen Teaterproduktion som satte upp Chess och svaret blev: ”Jag lämnar era krav på kompensation utan åtgärd”. Hon gjorde då en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden som i sitt avslag skriver: ”Namngivning av vissa artister är ingen garanti för att dessa ska uppträda.” Konsumnetverkets generaldirektör Karin Lindell. delar dock inte nämndens beslut:

- Ja, att det är allmänt känt att man kan byta ut skådespelare, det tycker jag att man kan utgå ifrån. Men inte att man byter ut så många. Och framför allt inte att man byter ut dom som är riktigt kända. Jag delar inte Allmänna reklamationsnämndes beslut i det här fallet.

Vi marknadsför en föreställning, inte enskilda artister, menar Briggen Teaterproduktion i sitt svar till nämnden och hänvisar till att man gör  så här på musikalscener och operor över hela världen. Men det stämmer inte. Göta Lejon i Stockholm spelar musikalen ”Grease” och där går det att byta biljett om det blivit ändnringar i rolllistan. På Chinateatern ges ”Sol, vind och vatten” och där gäller samma regler. Katrin Furubom är VD på Chinateatern:

-Det är viktigt att publiken vet vad de ser och att förväntningarna stämmer när de kommer hit. Marknadsförs föreställningen med stora namn, då har kunden betalt för att se dem och har möjlighet att byta sin biljett om de inte fått  informationen om ändringar.  

Både Göta Lejon och Chinateaterns ansvariga betonar vikten av att ge tydlig information om vem som ska stå på scenen ett visst datum, för att inte göra publiken besviken. Många kommer för att se just de stora stjärnorna.

Briggen Teaterproduktion vill inte bemöta den kritik som Konsumentverket och publik riktar mot företagets sätt att behandla sina kunder och VD Görel Hanser vill inte intervjuas i ämnet.

Magnus Arvidson

kulturnytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".