Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Rebecca" på Malmö opera

Publicerat måndag 10 februari 2014 kl 13.46
David Richter recenserar "Rebecca"
(2:25 min)
Nanne Grönvall i "Rebecca". Foto: Malin Arnesson

På Malmö opera är det Sverigepremiär på musikalen Rebecca av Michael Kunze och Sylvester Levay, som bygger på Hitchcocks berömda film. Den om godsägaren Maxim de Winter, vars avlidna hustru Rebecca fortfarande spökar i hans liv vilket hans nya fru får erfara. För henne blir det dessutom inte bättre av att hon plågas av godsets ondskefulla hushållerska. Nanne Grönvall gör den rollen. David Richter har sett Rebecca.

Nanne Grönvall är hushållerska med hög bitchfaktor.  Med blekt ansikte, kolsvarta kläder och dansk prästkrage, ser hon ut att mena allvar. Och i takt med karaktärens ondska, så växer också Nanne i rollen.

Annars är Hitchcocks gamla rulle, som i sin tur bygger på Daphne du Mauriers bok, med sin lite omständiga historia, kanske inte det allra bästa musikalstoffet. Sylvester Levays musik är då intressantare. Voluminös utan att bli svulstig. Möjligen rör den sig väl mycket i genrens mittfåra. Men här finns ett par starka låtar som är effektiva och smart komponerande med publikfriande crescendon. Philip Jalmelid och Ida Högberg får publiken att njuta och taket att bågna i duetten "Kom till mig i natt".

Scenografin, som gjord av bilder och videofilmer som projekteras på vita scenobjekt, är inget helt nytt grepp. Första gången jag såg det var i Lloyd Webbers "Woman in white" 2005 i London. Spännande teknik men behöver förfinas för att få full effekt.

Något djupare drama är nu inte "Rebecca". Karaktärerna är tydliga typer. Regissör Åsa Melldahl tar det lättsamt och skojar emellanåt med materialet. Med skiftande resultat. Ibland går det inte hand i hand med storyn, det blir uddlöst, andra gånger faller det bättre ut. Åsa Fång gör den lilla rollen som påfrestande dollartant. Hon är rolig på riktigt.

Avslutningsvis, all heder åt Malmöoperan som vågat satsa på en i Sverige helt oprövad musikal, efter fem år av nästan bara säkra kort.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".