Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många kompositörer lockas till spelmusiken

Publicerat tisdag 11 mars 2014 kl 06.00
"Det är just möjligheten att skapa så himla mycket känsla hos spelaren"
(2:43 min)
Jukka Rintamäki komponerade musiken till de populära spelen Battlefield 3 och 4. Foto: Kristian Erskog/Sveriges Radio Kulturnytt

Spelindustrin är större än någonsin i Sverige vilket skapar en helt ny plattform för musiker. Allt fler kompositörer ser nu sin framtid i spelmusik menar Jan Sandström som är professor i komposition på Musikhögskolan i Piteå.

– Nästan alla som man frågar på antagningsprov idag om vilken musik de är uppväxta med svarar spelmusik, säger Jan Sandström.

Varför tror du att det är så?

– Spelen har ju haft en sådan enorm genomslagskraft de senaste 20 - 30 åren.

Omsättningen för svenska spelutvecklare växte med 215 procent mellan 2010 och 2012 och branschen sysselsätter allt fler, enligt siffror från statistikorganisationen Dataspelsbranschen.
Jan Sandström som är professor i komposition tror att kurvan kommer att fortsätta peka uppåt.

– Det finns ingenting som tyder på att det stagnerar, snarare tvärtom. Och också detta att det utvecklas. Bara det att dataspelsmusik har lämnat spelvärlden, för det finns ju otaliga exempel på när man anordnar symfoniorkesterkonserter med arrangerad spelmusik.

Kompositörerna Jukka Rintamäki och Johan Skugge står bakom en av de största svenska spelsuccéerna genom tiderna, Battlefield. Kulturnytt träffade Jukka i hans studio där han förklarade vad som är så speciellt med spelmusik.

– Det är just möjligheten att skapa så himla mycket känsla hos spelaren. Det gör det alltid i film också, men kanske ännu mer i spel. Hela den där känslan av att man är med i berättelsen, där är möjligheten att göra musik väldigt spännande eftersom man kan påverka spelaren väldigt mycket, säger Jukka Rintamäki.

– Det är en fin feedback som vi har fått från folk som spelar Battlefield, att folk verkligen tycker om vissa låtar som är dramatiska punkter i spelet.

Men Dataspelsbranschens talesperson Per Strömbeck är försiktigt optimistisk och menar att utbudet på kompositörer kan vara större än efterfrågan.

– Ja det är ett enormt intresse, jag får ibland mejl flera gånger i veckan från kompositörer som vill göra musik för spel. Så jag skulle säga att efterfrågan på spelmusik växer, men det betyder inte nödvändigtvis att det blir fler intäktsmöjligheter för musikskapare, säger Per Strömbeck.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".