Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Nietzsche was a man" på Malmö konsthall

Publicerat tisdag 15 april 2014 kl 08.59
Eskil Krogh Larsson har sett "Nietzsche was a man"
(2:36 min)
Roxy Farhat, Housekeeping, 2009. Foto: Malmö konsthall

Just nu visar Malmö konsthall utställningen "Nietzsche was a man" med videoverk av 19 kvinnliga konstnärer, spridda över hela världen, men med rötter i Iran.

Om vi bortser från yttre egenskaperna som kön och ursprung, vad finns det då som förenar den här samlingen konstnärskap?

Ja, några väldigt påtagliga gemensamma erfarenheter bryter återkommande ytan i de 19 verken och blir synliga. Den baktända revolutionen, kriget med Irak, trycket från omvärlden - erfarenheter som kastar långa skuggor i flera av verken.

Som till exempel i Samira Hashemis "Fireworks in Teheran" där hon lägger ihop bilder från den fiktiva invasionen av Iran i datorspelet Battlefield III med ljudet från nyårsraketerna 2012.

Eller Morehshin Allahyaris grafiska verk av sönderfallande strukturer som refererar till hur sanktioner långsamt bryter sönder ett land. Och det handlar i flera verk om livet i diasporan.

Brittiska Haleh Jamali radar i en flimrande sekvens upp bilder av en och samma kvinna i ständigt skiftande kläder - ansiktet blinkar förbi i niqab, stickad mössa, luvtröja, hijab, och där en keps och så vidare. Sällan blir identitet så sammankopplad med klädsel som när det kommer till just kvinnor från länder utanför väst.

I ett av utställningens mest slagkraftiga verk jobbar Malmöbaserade Roxy Farhat också med roller och identitet. Hennes verk "Housekeeping" tar avstamp hennes tidigare jobb som hotellstäderska. Hotellstäderskorna - de som förväntas verka i det dolda, med grundregeln att aldrig störa, knappt möta en blick, och obemärkt återställa ordning och renhet efter andra.

Men i Roxy Farhats musikvideo har hotellstädet fått nog och vänder sig med hela kroppen mot betraktaren och rappar på ett hårt beat: "Super fast cleaning no matter shit or piss/ Thats housekeeping in the hotel biz" i en koreografi med både golvmopp och dammvippa.

Hotellrummet är en bra plats att utgå ifrån på för att undersöka samhällets maktfördelning i koncentrat. I Hotellets överenskommelse skalas lager som omtänksamhet och respekt bort - kvar blir bara den rena maktrelationen. Och vem är det som städar ditt hotellrum egentligen?

"Vi är kvinnor, vi är utlänningar", konstaterar den rappande städerskan i en rad. Där, två erfarenhet som bär med sig en rad konsekvenser - inte minst i kombination.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".