Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Xerxes" av Händel på Artipelag

Publicerat måndag 15 september 2014 kl 10.30
Xerxes av Händel på Artipelag utanför Stockholm med Malena Ernman
(3:16 min)
Händels "Xerxes" på Artipelag. Malena Ernman. Foto: Mats Bäcker

Att operasångerskan Malena Ernman ofta går sina egna vägar är inget ovanligt, men nu står hon bakom en svensk operasatsning utöver det vanliga. Helt utan kopplingar till något operahus spelar man barockoperan "Xerxes" av Händel. Man gör det på det nya konstmuseet Artipelag utanför Stockholm och man gör det ofta; Närmare 30 föreställningar och dessutom är redan utlandsgästspel bokade.

De som är med om den här halsbrytande satsningen är, förutom Ernman, bland andra Loa Falkman, regissören Lars Rudolfsson och den franska barockorkestern Ensemble Matheus.

Det böljar. Det böljar verkligen - på många sätt....

Hela den breda scenen böljar, den är byggd av lastpallar och förutom ett träd är den helt tom. Och stor. Skapad av scenografen John Engberg. Underbart vacker men rätt prövande för sångarna som måste vandra fram och tillbaka och ta plats innan de ska agera eller sjunga.

Sedan böljar det i både musik och agerande. Ensemble Matheus har en mjuk klang, som ändå har detaljer i sig, och dirigenten Jean-Christophe Spinosi kan verkligen dramatisera, bygga ett rum av musiken, föra handlingen framåt. Också med en hel del komik. Handlingen bygger på intriger och missförstånd i makt och kärlek. En kung, hans bror och två unga kvinnor....

Händels musik till Xerxes är melodiöst berättande. Men lokalen på Artipelag har en svårbemästrad akustik och fylld av över 700 besökare äts den mjuka fina klangen ofta upp av den stora människomassan. Även om barockmusik i sig är lågmäld så dämpas den lite för mycket. Det böljar alltså mellan närhet och avstånd.

Sen har man att brottas med barockens form. Recitativen för handlingen framåt och de långa ariorna efteråt förstärker känslan. För att få föreställningen något mera behändig har man strukit en del - främst i recitativen vilket verkligen kan vara nödvändigt. Men då missar man också en del av känslan för handlingen. Vem gör vad och varför? Och då blir likafullt ibland aria på aria utan att avbrott och framför allt utan berättelsespänning. Hur ska det gå, undrar man sällan...

Men jag måste i efterhand ärligt påpeka att Händel själv delar ansvaret. Strykningarna var inte så många som jag menade att de var. Efter att recensionen hade sänts fick jag ett brev från föreställningens regissör Lars Rudolfsson: "De enda arior som ligger efter varandra är Romildas aria no: 10 Nemmen con l'ombre d'infedeltà och Amastres aria no: 11 Se cangio spoglia och det har Händel själv bestämt. De strykningar vi har gjort i föreställningen är 4 recitativ, varav två mycket korta, 4 hela arior samt 4 halva arior." Rätt ska vara rätt! Åter till det sända materialet...

Men vissa scener är små miniatyrer av verklig komik eller tragik - där blir det liv. Förstås handlar det i viss mån om de sångare som i sig själva har lusten och förmågan att spela lekfullt, som Kerstin Avemo och Loa Falkman - och förstås huvudpersonen Xerxes uttolkare Malena Ernman. Hon verkar vara född till den här världen enbart för att stå på scenen och underhålla. Enligt uppgifter var hon sjuk nyligen och jag hoppas att det var därför hon ibland lät sliten på höjden för att i nästa sekund sätta varje ton både dramatiskt och komiskt.

Det böljar med andra ord om det här också. Små vidunderligheter blandas med renodlade konsertdelar. Alltid vackert - alltså hög klass, men det är också ofta stillastående.

Extra info:
Medverkande: Xerxes - Malena Ernman, Elviro - Loa Falkman, Atalanta - Kerstin Avemo, Arsamene - David Hansen, Romilda - Hanna Husáhr, Amastre - Ivonne Fuchs, Ariodate - Jakob Zethner. Dansare - Sara Larsson Fryxell, Oliver Berdino. Kör - Cathrine Setterberg, Susanna Sundberg.
Regi - Lars Rudolfsson, Musikalisk ledare - Felice Venanzoni, Scenograf - John Engberg, Kostymdesign - Kersti Vitali Rudolfsson, Kostymansvarig - Karin Höeg, Mask och perukdesign - Sara Klänge, Ljusdesign - Anders Rosenqvist, Koreograf - Sara Larsson Fryxell, Översättare - Jan Mark, Regiassistent - Gita Mallik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".