Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Pompeji på Millesgården

Publicerat måndag 29 september 2014 kl 12.00
Mattias Berg om "Pompeji"
(2:04 min)
Fresk, Satyr och backant, från första århundradet efter Kristus Foto: Hans Thorwid.

Bara några veckor före vernissagen stoppades reklamen för Millesgårdens Pompeji-utställning i Stockholms tunnelbana. För naken, tyckte SL om den 2 000 år gamla väggmålningen av en satyr som klämmer en backant på brösten. Sedan ändrade man sig och affischen finns nu överallt vid perronger och rulltrappor. Mattias Berg åkte till Millesgården för att se den nakna verkligheten.

Ja, bättre draghjälp än det här reklambråket kunde väl Millesgården knappast fått. Det visar väl dels att tvåtusen år gammal konst fortfarande kan väcka känslor – och dels att det kan vara ungefär lika svårt att hantera moralkonflikter om antika fresker som om färsk graffiti.

Och Pompeji är ju erotiskt. Inte bara målningarna utan även klottret på husväggarna var och är ofta fulla av sexuella anspelningar. Hela ruinromantiken är också sensuell på sitt sätt. Hettan över monumenten, dofterna av oleander och jord, de slitna fasaderna som skvallrar om tid och liv och död.

Men på Millesgårdens utställning finns inte mycket sensuellt. Så här låter det till exempel under den virtuella rundturen med 3D-glasögon, genom en digital gestaltning av Pompejis prakt före vulkanutbrottet år 79:

”De tre rummen var säkert tänkta för rekreation. Väggmålningarna kan rekonstrueras med anspråk på trovärdighet.”

Utställningen är ett samarbete med Svenska Pompejiprojektet, som under tio år bland annat bland annat grävt ut tre stora hus, en krog och en trädgård. Och det är verkligen välkommet med den här typen av bryggor mellan akademisk forskning och museer, mellan äkta kunskap och verkliga upplevelser. Men det som saknas är ett temperament. Någon som vill mig något, pockar, rycker i ärmen.

Här får en gråaktig ram symbolisera ingången till bankiren Lucius Caecilius Iucundus praktfulla hem. Ett enda citronträd stå för hela den prunkande trädgården. Och själva vulkanen finns mest i en – i och för sig fantastisk – gammal skissbok i en monter.

Mer glödande än så blir det inte på Millesgården.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.