Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Brand i avfallsanläggning. De som befinner sig i området uppmanas att undvika att vistas i röken.
(Publicerat igår kl 11.31)

Spelmedier får kritik för att inte prata om sexism

Publicerat fredag 17 oktober 2014 kl 06.00
"Spelmedier har tappat fotfästet, inte minst i Sverige"
(2:05 min)

De senaste månaderna har allt mer trakasserier och hot riktat mot kvinnor i spelbranschen uppmärksammats. Nu kommer kritik från organisationen Dataspelsbranschen mot tidningar, bloggar och sajter som skriver om spel. Det skrivs för lite om problemen, tycker Per Strömbäck, Dataspelsbranshens talesperson.

– Tar man spel på allvar, tycker man att spel är en kulturyttring som har en plats i samhället så måste det finns en relevant och intellegent kritik av spel, säger Per Strömbäck.

Många tjejer har varit med om trakasserier och hot från manliga spelare. Hashtagen Gamergate startade för att kritisera spelutvecklaren Zoe Quinn, men har nu eskalerat till att folk skriver sexistiskt om kvinnor i alla delar av spelbranschen.

Petter Hegevall är chefredaktör på Gamereactor, Europas största speltidning. Han tycker att debatten om sexism i spelvärlden har gått för långt.

– Jamen när spel blir politik och när spel blir politik enbart vilket vi ser hos många av våra svenska konkurrenter.. För mig är det helknasigt, det kommer Gamereactor aldrig pyssla med. Jag vill inte läsa en sådan tidning, säger han.

Aftonbladet Spela har en annan syn. De har fått många upprörda mejl och kommentarer från läsare som tycker att de skriver för mycket om problem.

– För de flesta spelmedier som rapporterar bredare nyheter om vad som händer i branschen så tycker jag att det blir en förljugen bild om man inte tar upp de här problemen, säger Alfred Holmgren som är redaktör på Aftonbladet Spela.

Splittringen i spelbranschen tror Alfred Holmgren beror på att det gamla och det nya möts. Han säger att spelmedier har fått ett uppvaknande över en natt, trots att det existerat spelskribenter i över trettio år.

– Det har varit en väldigt snabb utveckling och kanske lite för snabb i vissa spelare ögon, säger han.

Till viss del tycker Petter Hegevall att det är viktigt att belysa kritik mot sexistiska spel och negativa händelser i branschen. Han tycker att Gamereactor tar ett rimligt ansvar.

– Givetvis finns det plats för det och det tycker jag ska ske, men sen tycker jag inte man ska tappa fotfästet som jag tycker att många spelmedier har gjort, inte minst i Sverige och inte minst de senaste två åren, säger Petter.

På Dataspelsbranschen anser man att delar av spelpressen måste ta ett mycket större ansvar än vad de gör idag. Per Strömbäck förklarar att vad spelmedier rapporterar om avspeglar sig i hur andra ser på branschen. Därför måste de vara initiativtagare till att öppna diskussioner om sexismen i spelbranschen och andra missförhållanden, förklarar han.

– Jag är övertygad om att tystnaden har bidragit till att nättrollen vuxit sig så stora, avslutar Per Strömbäck.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".