Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Skapelsen" av Joseph Haydn med Camilla Tilling.

Publicerat tisdag 21 oktober 2014 kl 08.04
Musiken talar för sig själv
(3:35 min)

Sopranen Camilla Tilling är en av våra svenska operasångerskor med världen som arbetsfält. Nu kan man höra henne som en av solisterna i en ny inspelning av Joseph Haydns oratorium Skapelsen under ledning av den legendariske dirigenten Bernard Haitink. CD-revyns Johan Korssell har lyssnat...

Camilla Tilling som ärkeängeln Gabriel i en av ariorna från Haydns oratorium Skapelsen. Tilling är en beundransvärt naturlig sångare, att hon sjunger vackert är det aldrig någon som helst tvekan om, men det är inte bara skönsång det handlar om utan också om textmedvetenhet. En slags avspänd "naturlighet" präglar hela detta framförande av Skapelsen och gäller lika mycket för Camilla Tillings medsolister, tenoren Mark Padmore och basen Hanno Müller-Brachman, som för den lika förnämliga symfoniorkestern och kören vid Bayerska radion i München under Bernard Haitinks ledning.

Bernard Haitink är 85 och jobbar på, han har ägnat sig förvånansvärt lite åt Haydn, men visar sig klippt och skuren för Haydns älskvärda oratorium. Först 2011 dirigerade han Skapelsen för första gången och resultatet på den här live-inspelningen är helt igenom förtjusande. Ibland kritiseras Haitink för sin vägran att (så att säga) sensualisera eller sensationalisera musiken, men det är också denna omutlighet som gör honom till en av de allra främsta dirigenterna. Haitink låter musiken tala för sig själv. Ni tycker kanske att det låter som en tråkig egenskap, men Haitinks saklighet ger Haydn precis den rätta lystern. När Haitink dirigerar börjar man verkligen tycka att lagom är bäst!

Bibelns skapelseberättelse och John Miltons "Paradise lost" är huvudingredienserna för texten i Haydns Skapelsen, men verket genomsyras framförallt av det sena 1700-talets upplysningsanda. Adam och Eva framstår därför som ganska obekymrade av syndafallet och förvisningen ur Edens trädgård, de har ju varandra trots allt.

Bernard Haitinks osentimentala handlag passar Haydn, och hans Skapelse värmer i höstmörkret, solisterna charmar. Kör och orkester är också bland de främsta i världen.
Tillsammans med Karajan och John-Eliot Gardiner tidigare blir nu Bernard Haitinks bayerska tolkning , den nya referensinspelningen av Skapelsen.
Den är bara, "so wunderbar"...

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".