Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

"Songs from a stolen spring" med artister från väst och arabvärlden

Publicerat onsdag 5 november 2014 kl 07.00
Berit Nygren recenserar "Songs from a stolen spring"
(3:10 min)

Kampen för frihet är alltid den samma, överallt. Det anser i alla fall det norska skivbolaget Kirkelig kulturverksted som nu ger ut en skiva med gamla amerikanska och nya arabiska frihetssånger. I skön förening, kan man fråga sig? Ja, bitvis, tycker Kulturnytts Berit Nygren som har lyssnat på "Songs from a stolen spring".

Skivan heter översatt till svenska alltså "sånger från en stulen vår". Våren i det här fallet är den arabiska då stora människomassor tvingade bort despoter, bara för att själva tvingas konstatera att andra odemokratiska krafter hade tagit över.

Skivbolaget menar att kampen för frihet alltid är den samma överallt för att den alltid börjar på gator och torg.

Nu har dess frontfigur Erik Hillestad och hans medarbetare satt ihop en rad nyskrivna arabiska frihetssånger med gamla från den amerikanska medborgarrättskampen i USA på 60-talet.

Här i inslaget är det "A simple song of freedom" från 1969 med den amerikanska countryartisten Ray Benson som har mixats ihop med "Once we were true rebels" med den tunisiska jazzmusikern Mounir Troudi.

Risken med att göra såhär är att sångernas budskap går förlorade, i arbetet med att få sångerna att gå ihop musikaliskt, men här tycks de ha valt att hålla sångerna så intakta som möjligt och istället lägga krutet på övergångarna. Men det är också då jag börja fundera över varför de har valt att mixa ihop de låtar de har, som i det exempel som här hörs i inslaget.

Här är det egentligen bara husbandets stadiga grundkomp som håller ihop låtarna, men det finns bättre mixar och en av de snyggaste är den gamla reggaeklassikern "Get up, stand up". Den smygstartar på ett snyggt sätt under "Beyond there doors" med den egyptiska sångerskan och kompositören Dina el Wedidi.

Ja, det är bitvis en skicklig uppvisning i konsten att väva ihop i grunden mycket olika sånger musikaliskt sett, och även om man inte kan arabiska kan man höra ropet på frihet, som i "Bread, freedom" med den egyptiska protestsångaren Ramy Essam, som nu blir Malmös första fristadsmusiker.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".