Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
LITTERATUR

"Utan personligt ansvar" av Lena Andersson

Publicerat torsdag 6 november 2014 kl 06.50
"Ska Olof Sten lämna sin fru eller inte?"
(2:47 min)
Författaren Lena Andersson. Foto: Ulla Montan

Den blev en kanske oväntad men gigantisk succe, den vann Augustpriset, diskuterades på arbetsplatser och vid köksbord och den har genererat klibbiga trådar av kulturskvaller om vem som var vem i boken: Lena Anderssons roman från 2013 Egenmäktigt förfarande. Nu har den kommit den nya romanen med samma huvudperson kommit: "Utan personligt ansvar". Jenny Teleman recenserar.

Jag tycker att Lena Anderssons nya roman om skribenten Ester Nilssons relationsproblem är lättare och roligare att läsa än den förra romanen om Ester Nilsson eftersom den nya har ett mindre skamfyllt tema.

Samtidigt tycker jag att den nya romanen om Ester Nilssons relationsproblem också är lite tråkigare att läsa eftersom den har ett mindre skamfyllt tema än förra romanen.

Nu ska jag förklara varför jag tycker så.

Den förra romanen, Egenmäktigt förfarande, inbegriper bara två personer. Ester Nilsson och konstnären Hugo Rask, som har en på ytan liten affär. Några samlag. Resten av berättelsen handlar om hur en människa, Ester Nilsson, letar svar på vad dessa betyder. Genom en mängd förförande skarpsynta iakttagelser av hur signaler tolkas och övertolkas, till exempel att låta Ester med stor precision avläsa hur Hugo placerar fötterna, avisande eller inbjudande, så belyser den boken ett brott mot ett socialt tabu.

Nämligen att konsekvent välja att se JA i ett dubbelt budskap från någon man legat med snarare än NEJ. Och därmed sätta sin värdighet på spel.

Den nya boken handlar om tre personer. Ester Nilsson har fem år efter Hugo Rask, blivit kär i en ny kille. Skådespelaren Olof Sten. Men han är gift. Det betyder att det finns ett konkret hinder att förhålla sig till. Med hjälp av samma metod, nitiskt och skarpt iakttagande av hur man tolkar SMS, kroppspråk, tonfall och snusdosor så skär Lena Andersson i något som jag tror är mindre tabu.

Nämligen: ska Olof Sten lämna sin fru eller inte, måste han inte lämna nu när han träffat och legat så fint med Ester? Det är problematiskt men inte tabu, att hoppas och vilja när det finns ett yttre hinder, en yttre fiende, Ester förlorar inte lika mycket i värdighet alltså blir det roligare och lättare att läsa den nya romanen men lite mindre intressant. Eftersom tabun är väldigt intressanta.

Sedan saknar jag något alltmer akut. Ester Nilsson får genomgå beskrivningar. Jag får berättat för mig att hon mår väldigt dåligt ibland. Ibland mår hon bättre. Men aldrig att jag känner henne svettas, gråta, tömmas, leva, vibrera, lukta.

En romanfigur måste inte leva. Men ska jag följa henne på en resa till, så vill jag att hon börjar göra det. Men det är ett personligt önskemål.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".