Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mike Leigh: "Identifierar mig inte med Turner"

Publicerat fredag 7 november 2014 kl 16.25
Intervju med prisade filmregissören Mike Leigh
(6:32 min)
Mike Leigh. Foto: AP/TT

Stockholm Lifetime Achievement Award delas i år ut till den brittiske regissören Mike Leigh, som varit verksam sedan 70-talet. Hans senaste film "Mr Turner" visas på Stockholms Filmfestival. Den handlar om 1800-talskonstnären JMW Turners sista 25 år i livet. En besvärlig, komplicerad person som var som gjord för att vara med i en Mike Leigh-film.

Det är skönt när intervjupersoner själva tar ansvar. Som när Mike Leigh seglar in hos oss journalister på den rätt röriga strandrestaurangen i Cannes och förklarar för oss att vi måste prata högt om det här ska fungera.

Sen sätter han sig tungt ner i en av stolarna och börjar berätta varför han ville göra en film om en brittisk konstnär som levde på 1800-talet.

Turner var en besvärlig och komplicerad person - som gjord för att vara med i en Mike Leigh-film, säger Mike Leigh. Ja, det var motsatserna som lockade honom, säger Mike Leigh. Att Turners episka, storslagna och poetiska måleri var produkten av en konstnär som var svårmodig, komplicerad och lite misanpassad. 

Och huvudrollsinnehavaren i filmen, Timothy Spall som spelar Turner, påminner mest om en vresig igelkott när han brummar och grymtar sig igenom filmen. Men vardagslivet varvas då och då med vackra vyer och eleganta ljussättningar - ett sätt att översätta Turners måleri till filmkonst.

Filmen är ett kärleksfullt porträtt av en man som på många sätt lever upp till den klassiska konstnärsmyten, ett liv där konsten går före allt. Och där fru och barn är ett störande element som den store konstnären helst vill glömma bort.

När en av journalisterna i gruppen frågar om det är nödvändigt att lida och plågas för att kunna bli en stor konstnär, tar Mike Leigh kommande över intervjusitationen igen. Premissen i din fråga är lite felformulerad, säger han.

Det är oundvikligt att men lider när man gör konst, säger han. Det kostar alltid på. Däremot är lidandet ingen ritual som automatiskt leder till stor konst, säger Mike Leigh.

Som filmpublik var det nog också för att lida lite som jag gick och såg hans filmer på 90-talet.
Filmer som "Naked" och "Life is Sweet" var så brutalt ärliga kring människors svagheter att jag föll pladask inför mixen av dysfunktionella familjer, destruktiva relationer och allmän svartsyn.

Sitt stora publika genombrott fick Mike Leigh med "Hemligheter och lögner", 1996, en sorts känslo-orgie som fick hela fyra oscarsnomineringar, och där Brenda Blethyn gjorde sitt livs roll.

Men successivt tycker jag att Mike Leigh blivit allt mer förlåtande i sin attityd till mänskligheten. Och den vresige Turner visar sig till och med kunna vara en riktigt kärleksfull charmör när han bara vill.

Mike Leigh tog sig an an arbetet med Mr Turner genom att se i stort sett alla filmer som gjorts i genren konstnärsbiografier. "Vincent and Theo" av Robert Altman från 1990 fick godkänt, precis som Alexander Kordas "Rembrandt" från 1936 med Charles Laughton i huvudrollen. Men mest vill han prata om, och såga, Derek Jarmans ofta hyllade "Caravaggio". Den var helt enkelt för trist.

"Caravaggio" saknar intressanta rollfigurer, värme och humor och är konsekvent ointressant tycker Mike Leigh och bjuder på intervjuns bredaste leende.

Han är egentligen på ett strålande humör. "Mr Turner" har precis haft sin första visning i Cannes, och blivit höjd till skyarna - framför allt av de brittiska recensenterna som älskar hans skildring av 1800-talets konstbråk och kotterier.

Men han är trots det lite sträng och avmätt mot journalister. Många frågor besvaras med att svaret finns i filmen. Och han använder sig också av det som blivit hans adelsmärke i kontakten med pressen. När någon till exempel frågar om vilka tips han skulle ge till någon som skulle göra en film om Mike Leighs liv, så svarar han med ett leende att det där räknas som en "silly question". Och sådana svarar han inte på.

En regissör som gör ett konstnärsporträtt. Det är ju inte så svårt att få för sig att det finns ett uns av självbiografi i "Mr Turner". Framför allt inte när man sitter inför en vänlig, men småvresig Mike Leigh som snarare gillar läget än gillar att bli intervjuad av en grupp internationella journalister.

Är han själv det socialt missanpassade konstnärliga geniet? Men när jag ställer frågan om han identifierar sig med Turner, får jag intervjuns absolut kortaste svar.

– Vi som är konstnärer förstår konstnärer, men utöver det identifierar jag mig inte med Turner, säger Mike Leigh. 

För den som inte ser filmen under Stockholms filmfestival, har den ordinarie biopremiär i jul.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".