Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

The Alien Within på Malmö konsthall

Publicerat måndag 17 november 2014 kl 07.30
"En kaotisk labyrint av mörka gångar och rum"
(2:13 min)
Christoph Schlingensiefs Animatograph.
Christoph Schlingensiefs Animatograph. Foto: Michael Strasser / TBA21, 2010

I helgen öppnade Malmö konsthall utställningen "The alien within" (främlingen inom oss) som inte bara är en utställning, utan också ett slags tankesmedja med föresläsningar, workshops och seminarier som ska fylla konsthallen framöver. I centrum står installation av den tyska filmaren, teaterregissören och konstnären Christoph Schlingensief som gick bort för fyra år sedan.

Vad är en konsthall? Eller snarare: vad kan en konsthall vara?

I "The alien within", med undertiteln "a living laboratory of western society" har konsthallen blivit en tankesmedja. Problemet att lösa: Vår tids politiska instabilitet, präglat av rädsla och främligskap.

Med hjälp av inbjudna konstnärer, artister och föreläsare kommer de närmaste månaderna på Malmö konsthall faktiskt ägnas åt att undersöka det västerländska samhällets framtid.

Som ett nav står Christoph Schlingensiefs koloss till installation: Animatograph. Det är en kaotisk labyrint av mörka gångar och rum, dränkta i fragment och avtryck av en västerländsk 2000-tals-civilisation - fotografier, kartor på väggarna, skräp och bråte ligger och skrotar, textfragment målade i stora bokstäver, en högtalare som dönar ut böneutrop, mitt i allt en thairestaurang och det låter som en wagneropera som läcker genom väggen från någon annan del av gångsystemet.

I labyrintens hjärta tvinnas hela installationen samman i en roterande scen. I det eviga snurrandet, med projektioner i lager, ljud som kommer och går, fogas fragment till varandra till en kaotisk, icke-linjär berättelse om ett samhälle.

Att ta multikonstnären Schlingensiefs verk som startpunkt för tankesmedjan är inte dumt alls. Parallellt visas dokumentation av några av hans mer kända aktioner - som till exempel när han år 2000 lät tolv asylsökanden på ett Big Brother-liknande sätt bo i containrar, övervakas av kameror och röstas ut en efter en. Schlingensiefs experimentella aktivism placerar utställningen i en tydlig tradition.

Men frågan är hur långt det räcker för att ge bränsle och inspiration åt tankesmedjans arbete. Risken är istället att referensverket glänser mer än vad som faktiskt kommer ut ur arbetet. I vilket fall bådar ambitionen från Malmö Konsthalls nya chef Diana Baldon gott för framtiden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".