Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hasselbladspristagaren Ishiuchi Miyako ställer ut i Göteborg

Publicerat tisdag 18 november 2014 kl 06.00
Prisade Ishiuchi Miyako ställer ut sina foton i Göteborg
(2:26 min)
Ishiuchi Miyako. Foto: Ito Kaori
1 av 2
Ishiuchi Miyako. Foto: Ito Kaori
"Hiroshima#9" och "Innocence#47" av Ishiuchi Miyako. Bilderna är något beskurna.
2 av 2
"Hiroshima#9" och "Innocence#47" av Ishiuchi Miyako. Bilderna är något beskurna.

”Som tysta hälsningar” har hennes bilder kallats.  Det handlar om årets Hasselbladspristagare, Ishiuchi Miyako. Hon kommer från Japan, är född 1947 två år efter Andra världskrigets slut, och som vanligt innebär priset – som delas ut till en "framstående fotografisk gärning" -  dels en prissumma på en miljon kronor och en separatutställning på Hasselblad Center i Göteborg.  Mia Gerdin har sett den.

 

Det var med sin svit om Hiroshima som Ishiuchi Miyako blev internationellt ryktbar. Hon har fotograferat klädesplagg från överlevande och döda mot en vit ljuslåda. En klänning i småmönstrad bomull har en liten reva, och bilden på det svärtade fickuret där visarna bränts bort säger att tiden är ingenting.

En svart, nästan genomskinlig klänning med söndertrasad ärm träder fram som ett Rorschachtest: ser du ett monster, en tångruska eller ett atombombsoffer? Dessa genomlysta kläder får varje tygfiber att kännas som en smärtpunkt.

Tonen hos Ishiuchi är både spröd och dov.

Efter att på 70-talet ha fotograferat hus, rum och arkitektoniska strukturer vände hon kameran mer inåt, mot det som är ännu mer nära: mot huden, mot tyget som skyler kroppen, mot det där skalet som i likhet med byggnader och rum så tydligt visar tidens gång: åldrande och slitage. Som i sviten med hennes avlidna mors kläder och tillhörigheter. Djupt gripande.

Ishiuchi Miyako fotograferar det liv som är bortanför det stora bruset. En svit handlar om kvinnors ärrbildningar – operationsärr, brännskador och missbildningar, ett stilla trots mot kravet på att framför allt kvinnor ska vara perfekta, evigt unga och släthudade.

Det känns väldigt logiskt att årets Hasselbladspristagare också fotograferat mexikanska konstnären Frida Kahlos kläder. Frida Kahlo som med sin brutna ryggrad levde sitt liv i stor smärta men besvor den med ett färgsprakande måleri.

Miyako har fotograferat Fridas kläder och tillhörigheter mot en ljusblå fond, som om de vore uppkastade mot himlen under stort jubel. En bultande glädje i det korta ögonblick vi kallar livet.

Jo, jag är väldigt glad över att Ishiuchi Miyako fick årets Hasselbladspris så jag fick se den här utställningen och också ana vilket motstånd hon mött som kvinnlig konstnär i ett land där jämställdhet inte står högst på dagordningen.

Ishiuchi Miyakos foton visas på Hasselblad center i Göteborg till 1 februari nästa år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".