Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Pressetik större problem än sexism, menar GamerGate-sympatisör

Publicerat torsdag 20 november 2014 kl 06.00
"Det handlar om en konsumentrevolt"
(2:09 min)

De många hot och trakasserier som riktats mot kvinnliga spelare och spelutvecklare har präglat rapporteringen från spelbranschen de senaste månaderna. Men vad det såkallade #GamerGate handlar om råder det olika uppfattningar om. Sexism inom spel och spelbranschen, menar en grupp. Den andra gruppen, som vi bemämner som "#GamerGate-sympatisörer", menar att det framför allt handlar om pressetik. Simon Strindberg är en av dem.

– Gamergate är en konsumentrevolt, det har alltid misstänkts att speljournalistiken och utvecklingen är lite för nära varandra. Jag kan köpa att det finns ett problem med sexism, men inte så utbrett och grovt som det vill representeras, säger Simon Strindberg.

Simon Strindberg menar alltså att GamerGate-rörelsen i första hand vill diskutera pressetiken inom spelmedia. Han anser till exempel att vänskapsband journalister och utvecklare emellan är kärnan i GamerGate-diskussionen, inte de sexistiska påhopp som kommit att känneteckna debatten. Startskottet var en uppmärksammad kärleksrelation mellan en kvinnlig amerikansk spelutvecklare och en manlig speljournalist, vilket ledde till att den kvinnliga utvecklaren utsattes för både hot och trakasserier.

Att debatten om sexism inom spelbranschen ska vara överdriven håller Michael Gill, spelredaktör på Nöjesguiden inte med om.

– Det tycker jag inte stämmer, säger Michael Gill som menar att det är en väldigt splittrad rörelse. Det finns säkert många personer inom #GamerGate-rörelsen som är uppriktigt oroade för pressetiken bland speljournalister. Det i sig är ett problem som är värt att diskutera, men att diskutera det utifrån de här grunderna blir problematiskt, fortsätter han.

Och grunderna som Michael Gill refererar till menar han är att problematiken med pressetik egentligen handlade om ett svepskäl för att skapa opinion mot den kvinnliga spelutvecklaren som hade uttalat feministiska åsikter. Diskussion om huruvida spelare som stödjer GamerGate-rörelsen ska skapa en ny rörelse som uttalat vill diskutera pressetik har funnits, menar Simon Strindberg.

– Det har diskuterats, men det splittrar rörelsen och det är ingenting man vill göra, säger Simon Strindberg. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".