Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

"The Good lie" av Philippe Falardeau

Publicerat fredag 21 november 2014 kl 06.00
Emma Engström om "The Good lie"
(2:23 min)
Emmanuel Jal, Ger Duany, Arnold Oceng och Reese Witherspoon gör huvudrollerna i "The Good lie".  Bild: Bob Mahoney/Warner Bros.
Emmanuel Jal, Ger Duany, Arnold Oceng och Reese Witherspoon gör huvudrollerna i "The Good lie". Bild: Bob Mahoney/Warner Bros.

Omkring 20 000 barn blev föräldralösa eller försvann under inbördeskriget i Sudan fram till 2005. Många hamnade i USA och om några av dem handlar dramakomedin The good lie, som har biopremiär idag.

Minns ni den sydafrikanska filmen "Gudarna måste vara tokiga", som dök upp från ingenstans och blev en succé i början av 80-talet. En coca-colaflaska dimper ner i kalahariöknen från ett flygplan, och blir ett multiverktyg i händerna på en isolerad stam som hittar den. Ingen i stammen fattar att det såklart ska drickas brun bubblig sockerlösning ur flaskan, och detta och andra knasigheter förväntades publiken skratta åt.

Även om en film som Gudarna måste vara tokiga troligen aldrig skulle nå biograferna idag, den är helt enkelt rasistisk, var det just den filmen som dök upp i tankarna när jag först såg trailern till "The Good lie".

Det är samma kontraster som ger filmen sina komiska inslag och människor från Afrika skildras som snälla men inte helt smarta. Och inte minst, i motsats till den fria vilden finns en civilisation som har förlorat sin mänsklighet.

"The good lie" är som tur är mer än sin trailer. För trots att den enögda blicken på De andra finns här och till viss del slätas över med samhällskritik, så har den ett inifrånperspektiv som ändå gör den sevärd.

Den inledande delen fungerar bäst. Vi får följa syskonskaran, ledd av storebror Theo, som blir av med sina föräldrar under en bombraid. Under deras intensiva flykt (först österut mot Etiopien och sedan söderut mot Kenya) görs det personliga offer, som de kvarvarande syskonen får problem att tackla när de som vuxna kommer från flyktinglägret till välståndet i USA. Jobbigast är det kanske för Theos lillebror Mamere.

Härifrån är filmen mer av en konventionell dramakomedi om personer som hamnar utanför sitt habitat, som fiskar utanför akvariet. Men tack vare de tre begåvade huvudrollsinnehavarna, som nästan alla själva är sudanesiska flyktingar, blir det också en relevant berättelse om skuld och återbetalning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".